blog

Emotie rond brood

Blogs

Menno ‘t Hoen heeft nogal wat losgemaakt met zijn opinie in de Volkskrant, waarin hij zegt dat volkorenbrood helemaal niet zo gezond is, zoals de campagne van Voorlichtingsbureau Brood doet vermoeden. Een ieder heeft recht op z’n mening, ook ‘t Hoen.

Emotie rond brood

De vraag is of een krant als de Volkskrant daarvoor wel het aangewezen middel is. Deze opinie had volgens mij met de branchegenoten bediscussieerd moeten worden, niet in de landelijke media. Nu dreigt het gevaar dat het imago van het brood,  door deze discussie, schade oploopt. Aan de campagne van VB zit ook die gevaarlijke kant: Het belicht één product, waardoor de indruk kan ontstaan, zoals eerder opgemerkt, dat de andere broodsoorten als minder gezond, minder lekker of minder goed  worden ervaren.

De discussie over het volkorenbrood op de websites van de landelijke media, en de vele lezersreacties daarop geeft nog eens aan welke gevoelige snaar het onderwerp brood raakt bij consumenten. Net zoals bij de prijsverhoging van brood. Dat impliceert tegelijkertijd dat de Nederlandse bakkerij een geweldig product in handen heeft. Dat moet de bakker toch goed doen. Brood is nog altijd een belangrijk voedingsmiddel. Onderschat dat niet.

Met de emotie rondom het product kan de bakkerij veel doen. Een uitgelezen mogelijkheid zouden de open dagen zijn geweest. Dat zijn dé momenten, maar er is helaas te weinig belangstelling vanuit de bakkerij voor. Jammer! Dan had de bakker zijn (potentiële) klanten kunnen vertellen over zijn producten, zijn assortiment en kan laten zien wat bij de productie ervan komt kijken. Daarmee informeer je niet alleen de consument, maar kan die ook beter begrijpen waarom deze producten het prijskaartje hebben dat er aan hangt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels