artikel

‘Verkoop brood met toegevoegde waarde’

Strategie 564

De vraag naar steeds ‘schonere’ producten, zonder kunstmatige toevoegingen en vrij van bepaalde allergenen, neemt dit jaar nog extremere vormen aan, zo voorspellen leveranciers en bakkers. Op prijs kunnen bakkers het niet winnen van de supermarkt, maar wel door goede en constante kwaliteit te leveren, een goed verhaal te bieden en de kennis van de verkoopmedewerkers te vergroten.

‘Verkoop brood met toegevoegde waarde’
De winkeldames zijn bij uitstek het uithangbord voor de speciaalzaken, zoals Bakkerij Schuiteman. Foto: Koos Groenewold

We hebben de afgelopen jaren een duidelijke trend gezien naar steeds ‘schonere’ producten, producten zonder kunstmatige toevoegingen, maar ook producten die vrij zijn van bepaalde allergenen, zoals bijvoorbeeld lactose, zegt Arianne le Duc van Puratos. Ze is ervan overtuigd dat deze ontwikkeling dit jaar een vervolg krijgt en nog extremer wordt. ‘Zo zie je bijvoorbeeld glutenvrij en vegan enorm groeien en ook de populariteit van biologisch groeit nog steeds.’

Le Duc verwacht verder dat buitenshuisconsumptie doorgroeit. ‘We merken dat het ontbijtmoment steeds vaker buiten de deur komt te liggen. Met name millennials zijn hier de veroorzakers van. Bakkers en supermarkten op high traffic-locaties kunnen hier een graantje van meepikken, mits het assortiment goed aansluit. Deze groep hecht grote waarde aan natuurlijkheid en ambachtelijkheid, maar
gemak is het belangrijkste; grab and go is dan ook een vereiste.’

Toegevoegde waarde

Voor 2019 ziet ze veel kansen voor ‘brood met toegevoegde waarde’, dat iets bijdraagt aan de gezondheid. ‘Denk aan brood met extra eiwit, extra vezels, et cetera. Daarnaast zien we kleinbrood groeien ten koste van grootbrood. Zorg dat je hier voldoende variëteit in kunt aanbieden, zoals volkoren kleinbrood, pistolets met granen en zaden’, adviseert Le Duc.

Puratos brengt een hele range aan broodsoorten met toegevoegde waarde onder de naam Puravita op de markt. ‘Puravita-broden zijn niet alleen erg lekker, maar bieden daarnaast ook extra gezonde eigenschappen.’

Voor 2019 zijn er veel kansen voor ‘brood met toegevoegde waarde’, zoals Puravita van Puratos. Foto: Puratos

Alles moet kloppen

Zorg voor een goed verhaal dat het broodconcept begeleidt, benadrukt ze. ‘Maak duidelijke keuzes en communiceer dit. Ga je voor 100 procent natuurlijk? Zorg dan dat alles binnen het assortiment 100 procent natuurlijk is. Is gezondheid een belangrijke pijler binnen je concept? Zorg er dan voor dat al je producten minder suiker, vet of juist meer vezels bevatten. Van A tot Z moet het kloppen, de nieuwe consumenten zijn heel kritisch.’

De prijzen zullen verder stijgen, weet Le Duc. ‘Naast de btw-verhoging zijn de kosten voor grondstoffen en transport ook gestegen. Bakkers zullen dit zeker moeten doorberekenen. Als ze dit op de juiste manier uitleggen aan de klanten, dan zullen zij dit zeker begrijpen.’

Bakkerij Schuiteman

Dat merken ook Sander en Martina van den Top van Bakkerij Schuiteman in Garderen. ‘De prijsverhoging en de btw-verhoging leidt er toe dat veel producten een psychologische grens overschrijden. Op prijs kunnen we het van de supermarkt niet winnen, wel door goede en constante kwaliteit te leveren en de kennis van onze verkoopmedewerkers van de brood- en banketproducten door permanente educatie te vergroten. Klanten kopen met de ogen en door de veranderingen in de samenleving dienen we in te spelen op de vraag naar kleinere verpakkingen voor eenpersoonshuishoudens. De winkels zijn een ontmoetingsplek waar aandacht is voor de klant.’

Consumenten waren afgelopen jaar sterk gefocust op allergenen, de samenstelling en de voedingswaarden van broodproducten, zegt Sander van den Top. ‘Minder zout en suikers toevoegen leidt ertoe dat het brood geleidelijk aan minder smaakvol wordt als er natuurlijke grondstoffen worden verwerkt.’ Een ander dagelijks terugkerend aandachtspunt in de bakkerij was in 2018 de controle op de hygiëne. ‘Het behouden van het HACCP-certificaat is van belang voor de continuïteit en de levering aan het derde kanaal, zoals hotels.’

Andere ontwikkelingen zijn volgens hem het verbeteren van de productie en bakprocessen door producten te laten testen door proefbakkers en productverbetering. ‘De bakkerij wordt meer en meer een broedplaats voor innovatie.’

Ook Van den Top blijft vernieuwen. ‘De verbetering van de receptuur van speculaas heeft er toe geleidt dat wij de titel ‘Beste speculaasbakker van Nederland’ hebben ontvangen.’ Vanaf deze maand gaat hij chocolade in eigen beheer produceren. ‘In samenwerking met Callebaut zetten we een eigen truffellijn op. Door voor Callebaut te kiezen, kiezen we voor een heerlijke smaak chocolade, maar ook voor een beter leven van de cacaoboeren in West-Afrika, doordat een deel van de opbrengst wordt geïnvesteerd in opleiding van de cacaoboeren.’

Lees het volledige verhaal in Bakkerswereld 1 die 18 januari is verschenen. Nog geen abonnee? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel