artikel

Een goed team ontstaat niet vanzelf

Strategie 111

Het is steeds moeilijker medewerkers te vinden en te binden. Juist uw team kan het verschil maken. Coachen is tegenwoordig een essentieel onderdeel van het ondernemerschap. Een goed team ontstaat niet vanzelf.

Een goed team ontstaat niet vanzelf
Foto: Shutterstock

Eén van de moeilijkste aspecten van het ondernemerschap is het in dienst hebben van personeel. De meeste ondernemers in de ambachtelijke bakkerij zijn ondernemer geworden vanuit liefde voor het vak. Tegenwoordig is het vaktechnische slechts een onderdeel van het succesvol voeren van een onderneming. Bent u als ondernemer in staat om een winnend team te formeren? Hoe vindt u de medewerkers die bij u passen? Hoe kunt u hen motiveren? Hoe kunt u hen binden?

Klanten stellen hoge eisen en vragen een topproduct, vakkundige en vriendelijke bediening. Belangrijk is dat uw klant zich welkom voelt. Het coachen van het team in de goede richting is een must om in de markt het verschil te maken. Niet alleen in de winkel, maar binnen alle geledingen van het bedrijf. Opleiding kan daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn. Onze medewerkers moeten alles over de producten weten, hoe het smaakt, maar ook wat erin zit, wat het bijzonder maakt, wat een mogelijk alternatief zou kunnen zijn. Aan deze aspecten moet gericht worden gewerkt. Niet eenmalig, maar continu. Verkopen is meer dan een brood snijden en afrekenen.

In de bakkerij is het vooral de uitdaging elke dag weer een hoge constante kwaliteit én verkrijgbaarheid te waarborgen. Maakt de branche er nog echt werk van leerlingen in de productie enthousiast te maken voor het vak? Hoe is het gesteld met de vakkennis van uw bakkers? Het wordt steeds minder. Met dit gegeven is het niet zo gek dat de spoeling dun wordt als het gaat om het vinden van vakmensen. Wat doet u hier zelf aan? Leerlingen zijn niet alleen ‘goedkope’ handjes, maar de vakmensen van de toekomst.

De ambachtelijke bakkerij is kapitaalintensief. Met de aanschaf van een nieuwe oven is al snel een bedrag gemoeid van €60.000 of meer. Dit heeft in de winst- en verliesrekening forse kosten van afschrijving en rente tot gevolg. In de vele winst- en verliesrekeningen die ik jaarlijks voorbij zie komen, is dan ook vaak 6 tot 8 procent van de omzet hieraan gerelateerd. De kosten van opleiding beperken zich hooguit tot 0,1 à 0,2 procent van de omzet. Anders gezegd: een bedrijf met €2,5 miljoen omzet en vijftig man in dienst, geeft jaarlijks niet meer dan €2500 uit aan opleidingen. Ik durf de stelling aan dat bakker-ondernemers gemakkelijker investeren in machines dan in mensen. Wil de branche ook in de toekomst kunnen blijven beschikken over vakbekwame en betrokken medewerkers, dan zal deze houding drastisch moeten veranderen.

Het begint met uw complete team. Waar is behoefte aan? Opvijzelen van de productkennis, klantvriendelijkheid, verbetering van de vaktechnische vaardigheden, leidinggeven? Er zijn inmiddels tal van mogelijkheden bij de NBA of bij het Bakery Institute om opleidingen te volgen. Betrek uw team bij de keuze waaraan zij willen werken. Zij moeten de zin ervan inzien en het leuk vinden. Voer ook individuele gesprekken met uw medewerkers over hun behoeften. Het merendeel van de medewerkers ziet dat de wereld verandert. De meesten van hen zien de noodzaak van persoonlijke groei. Als ze bij u niets kunnen leren, zet u de deur open naar andere branches die daar wel oog voor hebben. Jumbo leidt met zijn Jumbo Academy zijn eigen kader op. Op deze wijze verankeren zij hun DNA binnen de organisatie. Hoe ziet uw opleidingsplan eruit?

Samengevat

  • U heeft een duidelijk omlijnd doel als het gaat om opleiden.
  • Het doel is samengevat in een concreet opleidingsplan en een daaraan gekoppeld budget.
  • U maakt duidelijke afspraken over wat u betaalt en wat u van uw mensen verlangt.
  • Komt u er niet uit? Ga te rade bij uw collega’s of vraag de opleiders wat ze voor u kunnen betekenen.
Reageer op dit artikel