artikel

Kansen zien en benutten

Strategie 181

Een nieuw jaar is begonnen en in een nieuw jaar kijken we vaak vooruit. In veel gevallen is 1 januari een datum waarop we het oude jaar achter ons laten en snel vooruit willen. Toch wil ik je het advies geven niet al te snel vooruit te willen. Ik baseer me in dit geval op de resultaten van het afgelopen jaar.

Kansen zien en benutten
Foto: Shutterstock

Bij 58 procent van de deelnemende bakkerijen aan de BakkerijMonitor (inmiddels ruim 325 winkels!) daalde het aantal transacties! Er komen dus minder klanten in de winkel die iets kopen. Nu ken ik de argumenten ‘Maar misschien komen ze vaker’ of ‘Ze kopen nu ook online’, maar ga maar ervan uit dat het bij het grootste gedeelte van de bakkers toch een structureel probleem is. Welke kansen zie jij voor je bedrijf en welke kansen ga je benutten? Er zijn nog steeds voldoende bakkers die een goed jaar hebben gehad; hoe ga je daarvan leren? Hoe ga je jezelf inspireren? Ik zal wat suggesties doen, maar eerst de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Ontwikkeling 2017

De ambachtelijke bakkerijsector heeft het jaar 2018 afgesloten met een omzetplus van 1,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de BakkerijMonitor. Ondanks deze omzetstijging zien we nog wel een daling van het aantal transacties met 0,5 procent en worden er ook 0,5 procent minder artikelen verkocht (daling van de gemiddelde afzet). De gemiddelde besteding is gestegen met €0,13 van €7,09 in 2017 naar €7,22 (+ 1,8 procent). De gemiddelde stuksprijs stijgt van €3,07 naar €3,11.

Bij 55 procent van de deelnemers aan de BakkerijMonitor steeg de omzet in het afgelopen jaar gemiddeld met 5,8 procent, terwijl die bij 45 procent van de overige deelnemers daalde met gemiddeld 5,1 procent. Bij 42 procent van de deelnemers steeg het aantal klanten, waar bij de overige deelnemers het aantal klanten is gedaald.

Kleinere winkels

Kleinere winkels hebben het moeilijker, maar ook de grotere winkels laten een (te) stabiel beeld zien. Bij zowel de kleinere vestigingen als bij de grotere (> €12.501 weekomzet) daalt het aantal klanten met 2,2 procent. Door een hogere besteding en door het verkopen van meer unieke artikelen blijft de omzet redelijk gelijk aan vorig jaar. Kleinere vestigingen (< €5000) zien weliswaar het aantal klanten fors afnemen (-6,4 procent), maar vangen dit deels op door meer artikelen te verkopen, tegen een hogere gemiddelde besteding. Ondanks deze pluspunten daalt de totale omzet nog wel met 3,5 procent.

Winkels die in de omzetklasse tussen €5001 en €12.500 liggen, laten een vlak beeld zien. Ondanks dat sommigen daarmee blij en tevreden kunnen zijn, komt het wel erg vlak over. In eerdere uitingen heb ik aangegeven dat het lijkt alsof ‘stilstand achteruitgang’ betekent. Dus ook voor die categorie de oproep kansen te zien en te benutten.

En nu?

Nu kun je in deze rustige maand(en) niet alleen op adem komen, maar je ook laten inspireren om kansen te zien, en die te benutten. Graag benoem ik een aantal initiatieven die jou kunnen helpen om goed en gezond 2018 in te gaan. Voordat bakkers zich weer laten inspireren op Bakkersvak 2018 is er ook de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de Bakkerij Make-over van BakkersVisie op 5 februari. Een actief, praktisch en doelgericht event waarin bakkerijondernemers en eindbeslissers deelnemen in verschillende workshops. Voor meer tips, inzichten en informatie kun je uiteraard ook terecht op de website Bakkerijmonitor.nl.

Reageer op dit artikel