nieuws

Snel en eenvoudig te bereiden Vuurbrood ook voor horeca beschikbaar

Nieuws 520

Het snel en eenvoudig te bereiden Vuurbrood is nu ook voor de horeca beschikbaar. Het foodconcept, waarvan de  ontwikkeling jaren in beslag nam, omvat vier bijzondere recepten in gegrild desembrood.

Snel en eenvoudig te bereiden Vuurbrood ook voor horeca beschikbaar
Kaas-noot-vrucht-Vuurbrood. Foto: Vuurbrood

Op het eerste gezicht ziet een Vuurbrood er eenvoudig uit: een rond, gevuld en gegrild broodje, dicht aan de randen en bovenop een ingebrand logo. Toch heeft het Cor den Boer, founder, jaren gekost om hiervan het simpele, maar smaakvolle broodje te maken dat Vuurbrood nu is. De belangrijkste reden hiervoor is dat dit product met unieke receptuur en bereidingswijze nog niet bestond. Met een speciaal voor Vuurbrood ontwikkelde contactgrill, kan het merk nu ook in de horeca worden geïntroduceerd.

Ogenschijnlijk simpel en goed vormgegeven

Vier jaar geleden liep Cor den Boer rond met het idee voor een nieuw soort gegrild en gevuld broodje. Eerder had hij, als mede-oprichter van het succesvolle reclamebureau TBWA\NEBOKO, een streep onder zijn carrière gezet om vrij te zijn voor nieuwe, andersoortige ideeën. ‘Het uiteindelijke product moest er ogenschijnlijk simpel en goed vormgegeven uitzien. Smaakvol zijn moet met de mond én ogen beleefd worden’, zegt Den Boer over het uitgangspunt. Het inzetten van een eigen foodtruck bleek het ideale hulpmiddel om dit nieuwe foodconcept te testen. ‘Vanaf het begin reageerden festivalbezoekers enthousiast op deze nieuwe ervaring. Dat was de aanmoediging om ermee door te gaan en het product te blijven verbeteren.’

Afgesloten broodje met eigen receptuur

Vuurbrood is een afgesloten broodje. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de binnenkant met bijzondere recepten te vullen. Er zijn in de loop der tijd veel verschillende varianten bedacht en getest. Een aantal daarvan zijn inmiddels in productie genomen. Ondertussen worden er weer nieuwe recepten ontwikkeld. Om ook de buitenkant een eigen signatuur te geven, is voor alle varianten een apart logo ontworpen. Deze worden aan de bovenkant in het brood gebrand.

Vlammen

Er is meer dan een jaar aan de ontwikkeling van het brood voor Vuurbrood gewerkt. Er bestond geen biologisch desembrood dat groot genoeg was om er een Vuurbrood uit te snijden. Ook de machine om dit te doen, moest nog uitgevonden worden. Vuurbrood heeft hiermee een uniek karakter, waar met aandacht en vakmanschap aan gewerkt is. Ook aan de bereiding van het product is veel zorg besteed. Het begon met speciaal ontworpen gietijzeren pannen, waarmee het brood boven een vuur gegrild kan worden. Hieruit is de naam Vuurbrood ontstaan. Voor de horeca is er inmiddels een elektrische variant met gietijzeren pannen ontwikkeld en wordt er hard gewerkt aan een oventoepassing.

Testfase

Na het doormaken van een enorme leercurve is Vuurbrood klaar om de horeca te veroveren. Drie seizoenen lang is het concept in al zijn facetten in een foodtruck getest. Hierop volgde een testfase met meerdere horecaondernemers om een beter zicht te krijgen op waar precies zijn krachten liggen en welke voordelen Vuurbrood de horecaondernemer biedt. Als deze stappen genomen zijn, kan er begonnen worden met groter denken. ‘De mogelijkheden lijken volop aanwezig’, stelt Den Boer.

Vier varianten

Vuurbrood weegt 180 gram is leverbaar in vier varianten: Kaas (Shropshire) noten & vruchten; Pekingeend; Marokkaans gekruid lamsgehakt; en Chocolade, geroosterde noten & gedroogde vruchten. Het product wordt verkocht via de eigen webshop. De inkoopprijs is op aanvraag. Vuurbrood is per stuk verpakt in dozen van 24 stuks per smaak en wordt diepgevroren aangeleverd. Het product wordt in circa 5 minuten bereid in een Vuurbrood-grillijzer (Hendi). Ovenbereiding is in ontwikkeling.

Voor meer informatie: Vuurbrood.nl

Foto's

Reageer op dit artikel