nieuws

Oliebollentest vanuit branche financieel niet haalbaar

Nieuws 412

Een nieuwe oliebollenwedstrijd is dit jaar financieel nog niet haalbaar. Dit concluderen het NBC, de NBOV en de SAB na het onderzoeken van verschillende mogelijkheden.

Oliebollentest vanuit branche financieel niet haalbaar
Foto: Koos Groenewold

Eerder dit jaar werd bekend dat de AD oliebollenwedstrijd vanaf dit jaar niet meer plaatsvindt. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) hebben de mogelijkheden onderzocht om in dit gat te springen. Een nieuwe opzet die aansluit bij de wensen van bakkers en voldoet aan de kwaliteitseisen van een betrouwbaar onderzoek blijkt dit jaar financieel niet haalbaar.

Nieuwe opzet niet haalbaar

Uit een poll die NBC, NBOV en SAB deze zomer hielden onder 231 bakkers, bleek dat 70 procent een nieuwe opzet van een oliebollenwedstrijd ziet zitten. Reden voor de drie partijen om de wensen van de bakkers verder in kaart te brengen en de haalbaarheid van een nieuwe opzet te beoordelen.

Bakkers gaven aan vooral behoefte te hebben aan een transparante en betrouwbaar test en veel positieve landelijke media-aandacht. Dit resulteerde in een opzet met drie testronden (twee rondes consumentenkeuring via een gerenommeerd testbureau en een vakkeuring uitgevoerd door experts van NBC) ondersteund met een stevig promotieplan. Een mooi maar omvangrijk plan om de oliebol een vernieuwd platform te bieden en bakkers in de schijnwerpers te zetten.

Bekijk ook ons oliebollendossier

Geen oliebollentest dit jaar

Een uitgebreide betrouwbare test uitvoeren en goed uitpakken met promotie is kostbaar. Naast de eigen financiële bijdragen van de initiatiefnemende partijen, bleek dat er helaas onvoldoende draagvlak is om de kosten van dit project te dragen. Het plan uitkleden was geen optie, omdat dat ten koste zou gaan van de beoogde kwaliteit van de opzet en de landelijke media-aandacht. Vandaar de conclusie: vanuit NBC, NBOV en SAB wordt namens de branche dit jaar geen oliebollenwedstrijd georganiseerd.

AD Oliebollentest

De AD oliebollentest lag de laatste jaren regelmatig onder vuur, evenals de Haringtest en Friettest. Daarom besloot het AD begin juni om te stoppen met de verschillende smaaktests. ‘Nu het haringseizoen er weer aan komt, rijst de vraag of de AD Haringtest ook weer terugkeert. Nee, die keert niet terug. We hebben besloten niet door te gaan met onze nationale smaaktests. Over smaak valt namelijk, zo bleek vorig jaar, wel degelijk te twisten’, aldus de hoofdredacteur in zijn brief. ‘Te veel wat ons betreft. Wij testen en vergelijken om u te helpen de beste producten te vinden, niet om middenstanders te kwetsen’, schreef hoofdredacteur Hans Nijenhuis destijds op de website van het AD.

Reageer op dit artikel