nieuws

IJsverkopen naar ongekende hoogte door hitte

Nieuws 1021

De tropische hitte in Nederland stuwt de ijsverkopen naar ongekende hoogte. IJssalons beleven gouden tijden, maar ook in de supermarkten is het ijs niet aan te slepen.

IJsverkopen naar ongekende hoogte door hitte
IJssalon Fressini

IJssalons beleven gouden tijden. ‘Als dit zo doorgaat, word ik miljonair’, zegt Luc Blok van ijssalon Luciano in Wassenaar tegen NOS. ‘Ik zit al 22 jaar in dit vak, maar dit heb ik nog niet vaak meegemaakt. We lopen echt op ons tandvlees.’

4,5 miljoen bekers met ijs

In de ijsfabriek van Unilever in Hellendoorn zijn alle verloven ingetrokken en worden per week 4,5 miljoen bekers met ijs gevuld. En nog is het niet genoeg. ‘Wat we normaal in een maand verkopen, gaat nu weg in een week’, zegt Joost Houben, ‘hoofd ijs’ van de multinational in Nederland.

Unilever merkt vooral een stijgende vraag naar waterijsjes. ‘Hoe warmer het wordt, hoe meer consumenten kiezen voor lichtere en meer fruitige smaken. Maar ook Magnums en roomijs verkopen we fors meer dan vorig jaar’, zegt Houben.

Consumenten ook kritisch op ijs
In de fabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn worden ijsbekers gevuld voor 21 Europese landen en voor Japan en Thailand. Unilever merkt heel goed dat consumenten – ook wat ijs betreft – kritischer worden. Ze willen weten wat erin zit, of het goed is voor hun gezondheid.

‘We zien een groeiende vraag naar bijvoorbeeld biologisch ijs. Maar we hebben ook een vegan-ijsje, dat is lactose- en glutenvrij. Op het totaal zijn het nog steeds kleine producten, maar de populariteit van vooral het vegan-ijsje heeft ons beslist verrast.’

IJs is verwenproduct

De frisdrankenindustrie wordt op de huid gezeten als het gaat om de hoeveelheid suiker in onder meer cola en energiedrankjes. Die discussie gaat zelden over ijsproducten, lijkt wel.

Houben: ‘Als je kijkt naar de gemiddelde suikerinname, dan zie je dat de bijdrage afkomstig van ijs, heel laag is. Komt in ieder geval na frisdrank, zuivel, koekjes en snoep. IJs zien mensen toch meer als verwenproduct: om van te genieten en af en toe te eten. Daarnaast zien we ook dat mensen kiezen voor een meer verantwoord product met minder calorieën. Of je neemt gewoon een kleinere variant.’

Ook ijscoman Blok merkt dat consumenten veranderen. ‘Wij hebben ook lactosevrij ijs, en gluten- en suikervrij ijs. Maar je moet het niet overdrijven. De meeste mensen willen gewoon een lekker ijsje. Een paar jaar geleden hadden wij een light-variant bedacht, met minder suiker, minder calorieën. Dat werd een grote flop. Als je nou dertig keer per dag een ijsje neemt, ja, dán moet je wel gaan nadenken.’

Specifieke smaakkenmerken

Jacques Vos van het IJscentrum in Wageningen ziet ook dat de branche steeds meer bezig is met minder suiker en vet. ‘Het gaat heel langzaam een grotere rol spelen. Probleem is dat het technisch best lastig is om grondstoffen te vervangen of de hoeveelheid te verlagen. Suiker is behalve belangrijk voor de smaak, ook noodzakelijk voor de vriespuntverlaging. Anders zou je ijs uit de vriezer niet direct kunnen eten. Dan blijft het veel te hard.’

De vervanging van dierlijke producten (melk, room, eiwitten) kan volgens Vos wel, maar dat heeft effect op de smaak. ‘Room heeft hele specifieke smaakkenmerken. Die ga je missen als je room weglaat. Het ijs wordt dan niet per se vies of zo, maar de consument moet aan de smaak wennen. Dat duurt meestal lang.’

Download de bereidingsvideo

Download de bereidingsvideo

Reageer op dit artikel