blog

Dump je klanten

Blogs

Ruim een jaar geleden konden we er niet omheen: de btw-verhoging en de eigen prijsverhoging. De meningen waren verdeeld, de één nam de btw voor eigen rekening, terwijl de ander het zeker doorrekende naar de klant.

Dump je klanten
Arend Kisteman

In september vorig jaar heb ik een prijsverhoging doorgevoerd en in januari nog eens, met daarbovenop nog de btw-verhoging. De enige reactie die ik ontving, was van een oude man: ‘Ik snapte al niet waarom je zo lang je prijzen gelijkhield.’
Dit jaar hoor je niks over prijsverhogingen, maar die zijn toch zeker belangrijk? Ik heb het nooit gedaan, jaarlijks de prijzen verhogen, maar eigenlijk moet je het toch gewoon doen? De lonen en overige kosten stijgen ook elk jaar, je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
We zijn in onze branche zeer divers, in vele opzichten, maar zeker als het om de prijs gaat. Een mooi voorbeeld vond ik de #appelrakker. Waar de ene bakker gerust €2,75 per stuk vroeg, ging de andere voor €1,25 per stuk. Daarnaast waren er scholen waar de rakkers voor €0,50 per stuk over de toonbank gingen. Laten we er daar maar van uitgaan dat ze per ongeluk de kostprijs op het kaartje hadden geschreven.
De bakkers die in Nederland overblijven, worden steeds unieker. In mijn optiek mag iets wat uniek is, meer geld kosten. Het probleem is alleen dat veel bakkers denken dat als ze hun producten hoger prijzen, hun klanten niet meer komen. Je kunt je afvragen in hoeverre dit dan jouw klanten zijn. Als ze alleen maar op je aanbiedingen afkomen, dan verdien je helemaal niks aan ze. Ze dekken je kosten, maar zorgen niet voor winst. Het zou dus veel beter zijn om op zoek te gaan naar de klanten die graag bij jou kopen, omdat je lekker en goed bent, en waar je dus ook wat aan verdient.

‘Als je klanten alleen maar op je aanbiedingen afkomen, dan verdien je helemaal niks aan ze’

Arend Kisteman

Met het omvallen van La Place en recent het stoppen van een collega bij mij in de stad, kreeg ik veel klachten van ‘nieuwe’ klanten. Geen aanbiedingen, bezorgkosten en geen acties. Wie dachten we wel dat we waren? Ik heb ze vriendelijk uitgelegd dat we unieke producten maken, een uniek bedrijf zijn en dat ze voor korting naar de supermarkt kunnen gaan. Van deze bedrijven krijg ik nu alleen nog de klanten die niet zeuren om de prijs, maar bij mij kopen omdat ze lekkere producten willen. Omdat ze goed geholpen willen worden en akkoord zijn met bijbehorende prijzen. Dit zijn eigenlijk geen klanten, maar fans. Fans die door weer en wind bij je komen, die niet klagen als er eens een misser bij je producten zit, die op verjaardagen en feestjes over je praten, en die social media over je volschrijven. Die andere nepklanten, daar heb je niks aan en die gaan voor een dubbeltje naar de concurrent. Nog een doelstelling voor 2020? Dump je klanten en ga voor je fans.

Reageer op dit artikel