blog

Behandel speculaas als de nieuwste iPhone

Blogs

Behandel speculaas als de nieuwste iPhone

We hebben de eerste echte herfststorm gehad, zullen ze gedacht hebben bij de Hema. Dus het kan. Ze staan er echt. En natuurlijk vlak bij de kassa’s. Ruim 1.000 stuks à € 1,60 in puur, melk en wit.

Onze lokale banketbakker, Jolink, weet ook dat de herfst kansen biedt voor een ander assortiment. De eerste speculaas van het jaar biedt hij in een advertentie als volgt aan: per pakje van 5 euro voor 3,95. En daar verbaas ik me oprecht over.

Je voegt iets toe aan je assortiment, waar de mensen op zitten te wachten. Sterker nog: waar de klanten smachtend naar uit kijken! Een heerlijk vers gebakken speculaasje met of zonder amandelen. Mmm… zo lekker. Dat hebben ze bijna een jaar moeten missen.

 

Vergelijk die nieuwkomer in het assortiment eens met de nieuwe telefoon van Apple. Wie kent hem nu niet. Hij zag er vorig jaar net zo uit. Goed, hij is misschien een beetje sneller, en kan weer wat meer dan de vorige, maar het is meer van hetzelfde. En toch is die heel anders.

In tegenstelling tot de speculaas gaat dit ‘nieuwe’ apparaat niet direct met meer dan 20 procent korting over de toonbank. Ben je besode…..

Deze telefoon is natuurlijk duurder. Consumenten moeten er op wachten en zelfs bestellen om hem als eerste te kunnen krijgen. Maar goed. Dan heb je ook iets. En dat wil je delen met iedereen om je heen.

Daar had onze lokale banketbakker een voorbeeld aan kunnen nemen. Een topproduct dat zijn klanten een jaar hebben moeten missen. Is het geen feest wanneer je iemand op de koffie krijgt en je al een lekker speculaasje kunt aanbieden van je eigen bakker.

‘Wow zeg, wat lekker! Waar heb je die dan vandaan?’

Ik hoor het de mensen al zeggen en vragen.

Hema biedt al chocoladeletters aan voor 1,60.

Kijk ik nog even naar de foto van de Hema en zie ik weer de tekst boven de letters ‘al vast een voorproefje 1,60’ dan denk ik weer aan wat Rick Out, Managing Director van Heerlijk & Heerlijk, liet optekenen in Bakkerswereld van 28 oktober 2016. ‘Leden moeten weer trots zijn op hun product. Door terug te gaan naar de basis kun je je als ondernemer onderscheiden van supermarkten en collega-bakkers. We streven als cijfer voor onze leden naar een 7,8. Dan heeft de ondernemer een gezond rendement en is er ruimte om te investeren.’

Neem van mij aan geachte meneer Out dat de mensen in het grote nieuwe hoofdkantoor van Apple in Cupertino heel trots zijn op hun producten. Zich weten te onderscheiden en zorgen voor een meer dan goed rendement met veel ruimte tot investeren. Als ze zelf chocoladeletters zouden maken, zouden ze lachen om die 1.000 letters à €1,60 van de Hema. Sterker nog. Ze zouden ……..  ja wat zouden ze?

Mensen al laten bestellen terwijl er nog geen letter in de winkel ligt? Een film maken over hoe bakkers al bezig zijn met chocolade in hun bedrijf? Misschien een verpakking laten zien of zelfs een deel van de letter zelf? Of van welk product ze ook zouden maken?

Het zou een kwaliteit  moeten zijn die past bij de prijs die ze ervoor willen hebben. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat ze geen 1000 letters maken maar slechts 200 en dat deze geen €1,60 maar €8 zouden kosten.

Laat mij hopen dat ambachtelijk Nederland blijft geloven in eigen kunnen.

In eigen kwaliteit en bovenal eigen vakmanschap. Juist in de komende maanden kan het verschil gemaakt worden met natuurlijk mooie producten als roomborstplaat, roomboteramandelstaven, slagroomtruffels, herfstchocolade, hazelnootschuimgebak, chocoladeletters, speculaas, Weihnachtsstollen, oliebollen, appelkaneelproducten en nog veel meer. Maar… denk aan uw marge. Denk aan Rick Out en aan Apple. Onderneem voor een gezond rendement opdat er ruimte is om te investeren. En…. voor later!

Reageer op dit artikel