blog

Het crisis-excuus

Blogs

Het crisis-excuus

Vandaag kreeg ik het pushbericht op mijn telefoon met de tekst: ‘Nederland uit de recessie’. Een mooi bericht waar denk ik veel ondernemingen en consumenten vrolijk van worden. Zal dan eindelijk de economie weer aantrekken en de consument meer geld uitgeven?

In dit bericht beweert Klaas Knot (DNB) dat er veel positieve tekenen zijn. Of het ook werkelijk zo is, wordt halverwege november bekend.

Als ik even op internet zoek dan is de crisis in Amerika ongeveer in 2007 begonnen en in 2009 kregen wij er in Nederland flink last van. In 2010 begon ik in de crisis mijn onderneming. In de drie jaar tijd dat wij bestaan hebben wij groei gekend. Toen ik dit bericht hoorde dacht ik: wat zal er met ons gebeuren als de crisis straks echt voorbij is? Gaan we dan nog  meer groeien of wordt het juist minder? Gaat de consument meer uit eten en heeft hij daardoor thuis minder behoefte aan luxe brood? Of komen er weer kansen bij het derde kanaal als zij weer meer gasten kunnen verwelkomen?

Ik heb het idee dat veel ondernemers zich verstoppen achter het excuus ‘crisis’. De klant wil niet, we moeten wachten tot het beter wordt, iedereen zet zijn geld maar op de bank. Zo kunnen we er vast nog wat verzinnen. Ik geloof dat er branches zijn die het daardoor heel zwaar hebben en die niks anders kunnen dan wachten. Maar hoe zeker zijn wij daar in de bakkerijbranche van? Gaat het wel zo slecht door de crisis of is uw klant ook in goede tijden niet meer geïnteresseerd in uw product. Zit u misschien voor niets te wachten tot de crisis over is?

Eind september kwam het bericht naar buiten dat er volgend jaar geen Bakkerij Dagen zijn. Door de marktomstandigheden achten de beursorganisaties Amsterdam RAI en easyFairs en de Stichting Bakkerij Toeleveranciers Federatie (BTF) het niet wenselijk twee beurzen per jaar te houden. Ik weet hier verder niks van, maar komt dit ook door de crisis? Of is er misschien geen behoefte meer aan Bakkerij Dagen? Want hoe kan het dat de ene beurs het wel redt en de andere niet? Waarom plust de ene onderneming in onze branche wel en heeft de andere moeite om het hoofd boven water te houden? Ik ben heel benieuwd welke excuses er nog zijn als de crisis echt voorbij. Misschien zit het wel veel meer in onderscheid.

Reageer op dit artikel