nieuws

Rabobank: ondernemerschap laat zich niet in gemiddelden vangen

Strategie

Een groeiverwachting voor 2018 is niet op individueel niveau te geven. De bakker in Elburg concurreert immers niet met een collega in Lutjebroek. Interessanter is het om te kijken naar de verwachtingen wat betreft drie gemeenschappelijke factoren: grondstofprijzen, de supermarkt als belangrijkste concurrent en de consument.

Rabobank: ondernemerschap laat zich niet in gemiddelden vangen
Foto: Joris Telders

Ondernemerschap laat zich niet in gemiddelden vangen, stelt Rabobank aan het begin van 2018. Alle ambachtelijke bakkers samen zagen hun omzet vorig jaar met zo’n 2 tot 2,5 procent groeien, maar de meeste bakkers zullen een stuk boven of juist onder deze gemiddelde marktgroei zijn uitgekomen, aldus de financiële instelling.

Grondstofprijzen

Wat in 2018 iets zou kunnen tegenvallen zijn de grondstofprijzen. De boterprijs is weliswaar iets gedaald, maar de meewind in de graanprijzen lijkt te gaan luwen. Daarnaast zetten supermarktketens ook dit jaar vol in op het broodschap, dus de concurrentie zal stevig blijven.

Het goede nieuws is, dat het niet aan de vraag naar brood en banket zal liggen. De consument is in opperbeste stemming en tezamen met een iets dikkere portemonnee vertaalt zich dat in hogere consumptieve bestedingen in 2018. Concurrentie en grondstofprijsinflatie daargelaten, de ondernemende warme bakker zal die vraaggroei ongetwijfeld weten om te zetten in klinkende munt.

The good

Consumenten zijn in opperbeste stemming momenteel. Bijna 3 procent. Dat verwacht de Rabobank aan economische groei dit jaar. Daarmee zit Nederland weer op het groeiniveau van 2007. De groei van ons bruto binnenlands product zegt op zich nog weinig over de koopbereidheid van de consument, maar dat zit wel goed. De scherpe daling in de werkloosheid en hogere lonen door krapte op de arbeidsmarkt dragen bij aan een verwachte verdere groei van ruim 2 procent in het besteedbaar inkomen in 2018.

Daar komt bij – met dank ook aan de woningmarkt – dat het consumentenvertrouwen onverminderd hoog blijft. De consument gaat dit jaar dus niet alleen meer verdienen, maar geeft het ook makkelijker uit (zie figuur 1).

Wat niet verandert, is dat de consument kritisch blijft op de prijs-kwaliteitverhouding. Men wil waar voor zijn of haar geld. Dat betekent niet dat de consument alleen voor het goedkoopste gaat. Juist niet. De consument van vandaag is hybride en geeft zonder problemen meer uit als daar meer gemak, tijdswinst, beleving of kwaliteit tegenover staat. Daar moet de ambachtelijke bakker natuurlijk aan tegemoet kunnen komen.

The bad

De graanprijzen gaan weer omhoog. De stabiele, lage graanprijs heeft veel bakkers de afgelopen jaren de financiële ruimte gegeven voor de nodige investeringen. Maar daar lijkt verandering in te komen. Voor het eerst in zes jaar stevent de wereldmarkt (exclusief China) voor graan naar verwachting af op een tekort. De vraag-aanbodbalans voor komend seizoen gaat op zijn kop door een productiedaling van 1 procent tegenover een 0,5 procent hogere consumptie. Hierdoor zal de Matif Wheat naar verwachting oplopen tot zo’n €175 per ton richting eind 2018. De prijsstijging zal in principe geleidelijk zijn, maar La Niña zou dat proces aanmerkelijk kunnen versnellen (zie figuur 2).

Boterprijs

Toch nog even over de boterprijs. Dankzij een hoger dan verwachte melkproductie in Europa – de hoge melkprijs deed zijn werk – zet de prijsdaling voor boter van de afgelopen maanden door. De melkprijs staat echter alweer onder druk en door het gebrek aan voldoende vraag naar magere melkpoeder is het is nog steeds lucratiever voor verwerkers om kaas en wei te produceren. Naar verwachting bodemt de wereldboterprijs dit jaar uit rond de $4600 per ton om daarna weer iets op te veren. De Nederlandse boterprijs fluctueert rond dat niveau. Dat is een aanmerkelijk prettiger prijsniveau dan in de zomer van 2017, maar gemiddeld zal de boterprijs ook dit jaar dus hoger liggen dan afgelopen jaren.

Supermarktvakblad Distrifood besteedde medio juni 2016 aandacht aan de ontwikkelingen in de industriële bakkerij. Afbeelding: Distrifood

The ugly

Supermarkten zullen niet op hun lauweren rusten. Grofweg driekwart van het brood en banket wordt in Nederland in de supermarkt gekocht. Maar daarmee is de honger van de supermarkten nog niet gestild.

Tal van supermarktketens en/of hun industriële bakkers investeren ook dit jaar weer volop om het broodaanbod te verbeteren. Dat geld gaat niet alleen naar nieuwe, efficiëntere en meer flexibele baklijnen, maar wordt ook op de winkelvloer besteed, bijvoorbeeld in de vorm van zuurstofarm verpakt of bake-to-order-oplossingen om mee te groeien met de online foodretailmarkt (zie krantenknipsel).

Op kwaliteit, assortiment en versheid wordt de supermarkt dit jaar een nog geduchtere concurrent. De ambachtelijke bakker zal zich moeten onderscheiden door duidelijke keuzes te maken. Keuzes in assortiment (biologisch, lokaal, foodservice et cetera), maar ook kiezen voor de juiste consument.

Meer lezen over ondernemerschap? Abonneer je dan nu op Bakkerswereld

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels