nieuws

Beko OmzetBarometer: gemiddelde besteding stijgt met 2,6 procent

Strategie 2198

De gemiddelde besteding in Nederlandse bakkerswinkels ligt – gezien over het eerste deel van het jaar – 2,6 procent hoger. Dat blijkt uit de cijfers van de Beko Omzet Barometer.

Beko OmzetBarometer: gemiddelde besteding stijgt met 2,6 procent
Afbeelding: Beko Advies

‘De cijfers van de Beko OmzetBarometer over de eerste periode van het jaar zijn bekendgemaakt’, aldus Beko Advies. ‘In dit geval nemen we het 1e kwartaal iets ruimer tot en met week 16 om goed te kunnen vergelijken, omdat Pasen in beide periodes is meegenomen.’

Aantal kassabonnen

Evenals voorgaande jaren ligt de gemiddelde besteding per kassabon hoger (+2,6 procent), maar het aantal kassabonnen blijft sterk achter bij vorig jaar. Ter illustratie heeft Beko Advies een grafiek (zie afbeelding) samengesteld. Beko Advies: ‘Deze loopt voor een goede vergelijking tot en met week 11. Uit de grafiek wordt duidelijk dat in 2017 nog sprake was van een opgaande lijn in het aantal kassabonnen (zwarte lijn in de grafiek). In 2018 loopt de lijn (lichtblauwe) praktisch gelijk. Verder valt op dat de lijn veel grilliger verloopt dan in het jaar daarvoor. Het lagere aantal kassabonnen in combinatie met de hogere besteding is uiteindelijk niet voldoende om de omzet ten opzichte van 2017 op peil te houden.’

Grootste omzetgroei detailhandel in 11 jaar

Grootste omzetgroei detailhandel in 11 jaar

Waardevolle getallen en grafieken

De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko Advies. Meedoen is gratis. ‘De Beko OmzetBarometer kunt u gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken.’

Belangstellenden kunnen contact opnemen met Beko Advies om zich op te geven voor de Beko OmzetBarometer, tel. (088) 20 23 200 of e-mailadres info@beko-advies.nl.

Foto's

Reageer op dit artikel