nieuws

BakkerijMonitor: lichte omzetdaling in eerste negen weken 2018

Strategie 788

De totale omzet van de deelnemers aan de BakkerijMonitor is de eerste negen weken van 2018 licht gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar liep de omzet met 0,6 procent terug.

BakkerijMonitor: lichte omzetdaling in eerste negen weken 2018
Friso Berghuis. Foto: Archief Bakkerswereld

‘Vooral in het begin van de week (maandag tot en met donderdag) zien we dat de omzetindex onder de 100 procent is uitgekomen: -9 procent op maandag, -3 procent op dinsdag en -1 procent op woensdag en donderdag’, schrijft Friso Berghuis van de BakkerijMonitor in Bakkerswereld nr. 3, die volgende week verschijnt. ‘Op vrijdag zien we een vlak beeld, maar de zaterdag laat een positieve ontwikkeling zien (+3 procent). Het omzetaandeel van de zaterdag op de totale omzet is 29,8 procent.’ De omzetten op zondag stijgen volgens Berghuis eveneens fors (+10 procent), maar het omzetaandeel blijft steken op iets meer dan 1 procent.

Minder klantbonnen

Berghuis ziet niet alleen dalingen in de omzetten, maar ook het aantal klanten staat onder druk: ‘Over de totale deelnemersgroep zien we een daling van bijna 3 procent. Met uitzondering van zaterdag (+1 procent) en zondag (+6 procent) zien we op alle dagen dat er minder klantbonnen zijn aangeslagen.’

Aantal artikelen

Precies het tegenovergestelde fenomeen ziet Berghuis, als wordt gekeken naar het aantal artikelen dat wordt verkocht. Van maandag tot en met donderdag stijgt het aantal artikelen tussen de 1 procent op vrijdag en 14 procent op maandag. Op zaterdag en zondag zien we daar juist een daling van respectievelijk 1 en 5 procent. Hieruit blijkt dat klanten aan het begin van de week minder frequent komen en meer meenemen, en aan het einde van de week frequenter komen (gelijk aan of meer dan vorig jaar) en minder artikelen kopen.

Een meer uitgebreide analyse van de branchecijfers is te lezen in Bakkerswereld nr. 3, die vrijdag 23 maart verschijnt.

 

Reageer op dit artikel