nieuws

‘Duurzaamheid in bakkersbranche is opgeklopte lucht’

Strategie

‘Duurzaamheid is opgeklopte lucht. De bakkerij heeft daar helemaal niets aan.’ Dit was één van de stellingen die woensdagmiddag werd besproken tijdens de Voorjaarsvergadering van het Genootschap voor de bakkerij. Voor deze gelegenheid verzamelden de leden zich bij FrieslandCampina in Wageningen.

‘Duurzaamheid in bakkersbranche is opgeklopte lucht’
Arthur Fellinger spreekt de leden van het Genootschap voor de bakkerij toe over duurzaamheid.

Tijdens de discussie over duurzaamheid, het thema van de bijeenkomst, werd duidelijk dat veel bakkers (nog) niet echt betrokken zijn bij dit onderwerp. Het feit dat marges onder druk staan, betekent in veel gevallen dat er te weinig over duurzaamheid wordt nagedacht. ‘Als we de branche in beweging willen krijgen dan moeten we samen kleine stappen zetten en niet gaan zitten wachten tot het moet’, betoogde Debora van Zee, duurzaamheidsdeskundige en lid van het Genootschap. ‘Door economisch gedreven kleine stappen hoop je op meer bewustwording.’

Plee-figuur

Wim Kannegieter, directeur van de NVB sloot zich hierbij aan, maar onderstreepte dat het dan wel echt vanuit de hele branche moet komen. Als voorbeeld haalde Kannegieter het zoutgehalte in brood aan. ‘We hebben als branche met elkaar afspraken gemaakt over het verminderen van het zoutgehalte. Uit de laatste meting van het NVB blijkt dat zo’n 70 procent van de ambachtelijke bakkers nog altijd significant te veel zout in het brood stopt en zelfs zwaar boven de norm zit. Dat is  fnuikend. We slaan als sector echt een plee-figuur.’

Duurzaamheid is volgens de leden van het Genootschap dan ook vooral een zaak van ‘mindset’. De stelling: duurzaamheid is alleen gegarandeerd als retail en overheid dit verplichten, kon dan ook niet op instemming rekenen. ‘Duurzaam moet vanuit jezelf komen, opleggen werkt niet. Als er niets aan verdiend kan worden, dan komt het er niet van. Het is belangrijk dat er een waarde aan duurzaamheid wordt meegeven en dat de hele branche daarvan doordrongen is’, verwoordde één van de leden de uitkomst van de discussie.

Footprint

Is de bakkerij eigenlijk niet al een heel duurzame sector, gooide Johan Ringelberg van Smilde Bakery nog in de groep. Volgens Flip van Straaten, directeur van het NBC staat de bakkerijbranche wel bekend om zijn relatief kleine ‘footprint’, maar daarmee is nog niet de hele discussie over duurzaamheid gevoerd. Dat gaat verder dan deze footprint.

‘De wereld heeft jouw bedrijf niet nodig, maar jouw bedrijf heeft de wereld wel nodig’. Met die zin sloot Arthur Fellingers, voorheen werkzaam bij Unilever en nu zelfstandig adviseur, zijn toespraak voor de leden van het Genootschap voor de bakkerij af. Fellingers was namens het bestuur uitgenodigd om zijn visie op duurzaamheid te geven.

Imago

Volgens de deskundige is het belangrijk om je als ondernemer af te vragen: wat doen duurzaamheidsacties voor mij? Als blijkt dat door duurzaam te werken het imago wordt verbeterd, marges hoger worden en er kosten worden bespaard dan is het belangrijk een aantal stappen te nemen.

‘Dat begint bij bewustwording. Het ontwikkelen van een visie. Dit is wat ik wil, hier wil ik naar toe. Vervolgens is het belangrijk een nul-meting te doen. Waar staan we nu? Wat is de huidige situatie? Het is daarna zaak om samen met het team te bespreken wat je moet doen om tot de gewenste situatie te komen. Vervolgens maak je daarop een planning en begint de uitvoering. Dan gaat duurzaamheid van het hoofd naar het hart.’

Reageer op dit artikel