nieuws

Plus plust met vernieuwde broodafdeling

Strategie 1623

Supermarktketen Plus heeft in alle vestigingen de bakkerij-afdeling vernieuwd. Daarnaast wil Plus het brood verser in de winkels krijgen. De nieuwe aanpak loont: de omzetten stijgen.

Plus plust met vernieuwde broodafdeling
Categorymanager John van Baal (links) bespreekt met ondernemer Tom van Schaick de veranderingen op de broodafdeling. Foto: Herbert Wiggerman

Er gebeurt momenteel veel op de bakkerij-afdelingen van supermarktketen Plus. De laatste Plus-vestiging is net omgebouwd met een broodverkooppunt dat volgens category-manager John van Baal van Plus de uitstraling van een ‘warme bakker’ heeft gekregen. En na afronding van deze fase wordt vanaf nu vol ingezet op kwaliteitsverbetering. ‘Dan moet je denken aan vlees met het Beter Leven-keurmerk in alle saucijzenbroodjes, meer biologisch brood in het assortiment en de verkoop van harde broodjes, die nu alleen nog in de Briljant 2.0-vestigingen worden verkocht. Broodjes die op een andere wijze worden gebakken, waardoor de korst dunner en knapperiger wordt’, zegt Van Baal in Distrifood over de kwaliteitsslag die gaande is.

Daar hoort ook bij dat de tijd tussen bakken en verkoop van het brood wordt ingekort. ‘We zijn in gesprek met Bakkersland om het brood nog verser in onze 262 winkels te krijgen. Een complexe logistieke operatie.’

Apart schap voor €1 brood

John van Baal laat in de supermarkt van Tom van Schaick in Maarn zien hoe rigoureus de bakkerij-afdelingen op de schop zijn genomen en welke consequenties dit heeft. ‘We zien dat de verkoop uit de wandstelling met eurobroden, die we tot sluitingstijd garanderen, zo populair is geworden dat we veel nieuwe klanten naar onze broodafdeling hebben weten te lokken.’  Het succes van zowel bruin-, wit-, volkoren- als kleinbrood voor €1 in een aparte wandstelling is de grootste drijver voor nieuwe klanten gebleken en heeft er voor gezorgd dat de afdelingen op de schop zijn gegaan. Zo heeft Plus er voor gekozen om meer met impulsmeubels te werken.

Desembroden worden niet meer in de bediening verkocht, maar worden gepresenteerd in de voorpresentatie van de afdeling, bij de Korenlanders broden. ‘Dit type broden blijkt vooral in de weekenden goed te verkopen, maar het kan bij drukte voor klanten een drempel zijn om in de rij te gaan staan en er specifiek naar te vragen. Broden kunnen we dus beter niet in bediening verkopen. De nieuwe aanpak komt de omloopsnelheid ten goede, zo tonen de resultaten in de afgelopen maanden aan.’

Bredere paden, andere presentatie en nieuwe verpakkingen

Om de grotere klantenaantallen op de bakkerij-afdeling beter te kunnen bedienen, is het broodmeubilair in de breedte ingekort, zodat de gangpaden breder zijn. ‘Klanten hebben nu meer gelegenheid en ruimte om te shoppen.’

Ook zijn nu in alle winkels twintig doorzichtige kunststofbakken met verschillende soorten croissants en broodjes geplaatst. Dat waren er 12. ‘Het geeft vooral de verkoop van bijvoorbeeld zoete producten, zoals donuts, een enorme boost. Een klant kan er nu ook één kopen, terwijl ze voorheen noodgedwongen waren er meer in een verpakking mee te nemen. De nieuwe aanpak leidt tot hogere omzetten, ook bij het kleinbrood.’ Verder is met het aanpassen van de verpakkingen gekozen voor productdominantie.

‘Er was veel te veel verpakking te zien. Dat is veranderd, de focus ligt met het doorzichtige plastic nu op het product’

Less-is-more strategie

Verder heeft Plus er, na raadpleging van ondernemers, voor gekozen 20 procent van de sku’s te saneren, zodat de klant minder keuzes hoeft te maken. Hierdoor is er ook minder out-of-stock. ‘Denk aan één variant Allison-brood in plaats van drie’, verklaart Van Baal deze less-is-more- strategie. ‘Heel opmerkelijk is dat de klant desondanks in het GfK Versrapport de breedte van ons broodassortiment hoger beoordeelt dan vorig jaar. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de verbeterde presentatie.’ Bij die presentatie hoort ook de komst van een verlaagd balkenplafond met lampen, wat volgens Van Baal een ‘boetiek-idee’ geeft.

De kritiek van enkele ondernemers dat ze in de nieuwe manier van presenteren massa missen, kan Tom van Schaick wel onderschrijven. Toch ziet hij bovenal de voordelen van de nieuwe aanpak. ‘Je bent wat drukker door de dag heen met het bijvullen op meerdere plekken, maar tot sluitingstijd ziet de afdeling er nog heel aantrekkelijk uit. Nergens grote witte vlekken en dat is een pluspunt.’

Lees ook: ‘Plus en AH pakken broodafdeling aan’

Reageer op dit artikel