nieuws

Btw-verhoging: de gevolgen voor ambachtelijke ondernemers

Strategie 1774

Wat betekent de geplande btw-verhoging op dagelijkse boodschappen voor ambachtelijke ondernemers? Jan Buitelaar (Resultsplus) ziet de nodige beren op de weg. ‘Samen met andere factoren kan een prijsverhoging niet uitblijven. Dat gaat gevolgen hebben voor de omzet.’

Btw-verhoging: de gevolgen voor ambachtelijke ondernemers
Foto: Archief Bakkerswereld

Het nieuwe kabinet is van plan het btw-percentage op de dagelijkse boodschappen te verhogen van 6 naar 9 procent. Dit moet op 1 januari 2019 worden doorgevoerd. Het linkse deel van de oppositie maakt zich hard voor het schrappen van de verhoging en VNO-NCW voorziet grote problemen en pleit voor een compensatiepakket om de nadelige gevolgen van de btw-verhoging weg te nemen.

De kans is echter groot dat de geplande btw-verhoging doorgang vindt, gezien het feit dat het kabinet nog altijd een meerderheid vertegenwoordigt in de Tweede en de Eerste Kamer. Maar wat betekent dat voor kleine ambachtelijke ondernemers, zoals bakkers en slagers? Volgens Jan Buitelaar (Resultsplus) heeft de ambachtelijke ondernemer geen keuze.

‘De marges zijn zo smal dat deze groep ondernemers het zich niet kan permitteren om de btw-verhoging niet door te voeren in de verkoopprijzen’

Btw-verhoging niet doorvoeren kost resultaat

Buitelaar rekent het voor: ‘Het gemiddelde resultaat van een gemengd bakkersbedrijf in 2016 bedroeg 107.000 euro bij een omzet van 737.000 euro. Als de ondernemer ervoor kiest om de btw-verhoging niet in de verkoopprijs door te voeren, gaat er €22.000 van het resultaat af. Dat is bijna een kwart! Iedereen zal begrijpen dat dat niet gaat.’

Meer factoren die prijs of marge beïnvloeden

Jan Buitelaar

Jan Buitelaar is de man achter Resultsplus.

Buitelaar noemt het een lastige kwestie, want de btw-verhoging komt nog eens bovenop een verplichte stijging van de loonkosten en hogere grondstofprijzen. ‘De grondstofprijzen van met name banket liggen tot 10-15 procent hoger dan vorig jaar, er ligt een nieuwe cao waar een loonsverhoging van 3,75 procent (over een periode van 2 jaar) uit voortkomt en nu ook nog eens een btw-verhoging van drie procentpunt. Dat betekent dat een prijsverhoging niet kan uitblijven.’

Prijsstijging van 3 tot 5 procent nodig

‘Als je alle bovengenoemde factoren bij elkaar optelt, is er een prijsstijging nodig tussen de 3 en 5 procent. En dat is veel! Een tijgerbrood van €2,30 gaat dan naar €2,39 (4 procent duurder). Of nog erger: een meergranenbrood van €2,89 komt op €3,01 en gaat over de psychologische grens van €3,- heen. Datzelfde geldt voor een schnitt. Als die nu verkocht wordt voor €5,95 gaat de prijs over de €6 bij een prijsstijging van 4 procent’, stelt Buitelaar.

‘Dat gaat absoluut gevolgen hebben voor de omzet’

Prijsverhoging nadelig voor omzet

De pijn van de btw-verhoging zit volgens Buitelaar dus niet sec in de verhoging van de btw, maar in alle factoren bij elkaar. Ondernemers hebben eigenlijk geen keuze en moeten de prijzen wel verhogen. Koopt de consument dan nog bij de speciaalzaak of kiest hij voor goedkopere producten uit de supermarkt? ‘Als we nog een keer zo’n klap krijgen als in 2008 toen de crisis kwam en de omzetten onder druk stonden, weet ik zeker dat er nog eens heel veel bakkers en slagers gaan omvallen.’

Financiële Special van Bakkerswereld

In de Financiële Special van Bakkerswereld, die vrijdag 10 november verschijnt, blikken verschillende organisaties en deskundigen terug op 2017 en kijken ze vooruit naar het nieuwe jaar. Onder hen Jan Buitelaar, Friso Berghuis, Beko, NBOV en NVB. De crisis ligt achter ons, maar in het nieuwe regeerakkoord zijn diverse maatregelen opgenomen die financieel effect hebben op het midden- en kleinbedrijf, zoals loondoorbetaling bij ziekte, tijdelijke arbeidscontracten, btw-verhoging, ontslagrecht en transitievergoedingen. Belangrijke zaken voor de bakkerijsector. Waar moeten ondernemers op letten?

Lees alles in Bakkerswereld november. Nog geen abonnee?

Klik dan hier….

Reageer op dit artikel