nieuws

‘Kijk even in de spiegel en vraag: doe ik voldoende?’

Strategie 10

De workshop Motiveren medewerkers van Ambacht & Business vindt plaats in januari. Inschrijven kan nog steeds. ‘Hoe je met elkaar omgaat, bepaalt de sfeer en het rendement’, zegt Carla Zwierstra van de Nationale Bakkerij Academie (NBA), die de training verzorgt.

‘Kijk even in de spiegel en vraag: doe ik voldoende?’
Bij de workshop Grondstoffen moesten de deelnemers ook in actie komen. De komende workshop wordt nog interactiever. Foto: Jan Willem Schouten

Het is voor ondernemers beslist de moeite waard om te zien waar zij met hun team staan, is de boodschap van Ambacht & Business bij deze training. NBA-directeur Zwierstra: ‘Het is jammer als ondernemers zich hebben ingeschreven en dan toch niet in de gelegenheid zijn om naar de workshops te komen. Ik snap het hoor, vaak zijn het legitieme redenen en speelt de afstand een rol. Maar als het even lukt, probeer dan toch ruimte te vinden om te komen. En als je niet zelf kunt, kijk dan of er iemand anders uit het bedrijf kan.’

Doel van de training Motiveren van medewerkers is om leidinggevenden en ondernemers handvatten te geven die zorgen voor een goede werksfeer. ‘Uw medewerkers zijn van groot belang voor uw bedrijf. Medewerkers die enthousiast en met plezier hun werk doen, zorgen voor een goede sfeer in het bedrijf en dragen zo bij aan het bedrijfsrendement’, aldus Zwierstra.

Aantallen

De bakkerijsector telt globaal 40.000 medewerkers, van wie er ruim 30.000 in de ambachtelijke sector werken. Hoeveel winkelmedewerkers daar bij zijn, kan directeur Zwierstra niet precies benoemen, maar afgaande op de recent gelanceerde interactieve app Bakkersbrein zijn het er veel meer dan 12.000. Dit aantal winkelmedewerkers heeft inmiddels namelijk de app gedownload om spelenderwijs hun kennis over onder meer brood, banket en etikettering te vergroten. ‘De feedback die we van ondernemers krijgen, is alleen maar positief’, aldus Zwierstra. ‘De medewerkers leren er echt wat van.’

De app is een mooi voorbeeld van hoe medewerkers kunnen worden bereikt om meer betrokkenheid te creëren bij de bakkerij en de producten. Dat is precies wat werkgevers en de participanten in het trainings- traject Ambacht & Business ook willen bereiken. Er is een parallel te trekken.

Interactief

De taak om de betrokkenheid te vergroten bij deze workshop is weggelegd voor Carolijn Selten, eigenaar van Selten Training & Advies Didact. Selten verzorgt geregeld gedragstrainingen voor de NBA. Haar trainingen staan bekend om de rollenspellen en interactieve oefeningen. ‘Leren moet leuk zijn, is mijn stelregel en die van de NBA.

Deelnemers moeten zich vrij voelen om fouten te maken. In de groepen wordt altijd veel gelachen en gerelativeerd.’

Oplossingen zijn volgens haar vaak eenvoudiger dan deelnemers zien. ‘Ik laat de deelnemers oefenen met een praktische aanpak die bij hen past én bij de branche, waardoor zij niet alleen voor deze situatie, maar ook in soortgelijke gevallen een oplossing hebben.’ Als ondernemers betrokken zijn bij hun medewerkers, zal dat effect hebben op de teambuilding.

Teambuilding

Bij elke bakkerij is de situatie weer anders, weet de NBA uit ervaringen in de praktijk. Zodoende is een kant-en-klare oplossing voor problemen niet te geven. Maar ook als zich geen problemen voordoen en de teams heel goed op elkaar zijn ingespeeld, is het goed om te (blijven) investeren in sfeer en teambuilding. ‘Ik zie teams waar het echt heel goed gaat, handjes dichtknijpen denk ik dan, maar toch moet je ook hier blijven werken aan de sfeer en de betrokkenheid’, legt Zwierstra uit. Het wederzijds uiten van waardering is daarbij een belangrijk onderwerp.

Goede voorbeeld geven

Waar het moeilijker gaat, is het vaak een kwestie van goed naar de situatie kijken en zien hoe je die moeilijkheid kunt doorbreken. Het is aan de leidinggevende om het gesprek aan te gaan, hoe hij dat aanpakt, wordt in de training uitgelegd.

‘De leidinggevende moet het goede voorbeeld geven. Je wilt met elkaar je doelen halen. Ook geldt dat werknemers eerst de verantwoordelijkheid moeten krijgen voordat ze die waar kunnen maken’, legt Zwierstra uit. ‘Je hebt altijd mensen die meer durven en daardoor voorop lopen, maar degenen van wie je het misschien niet verwacht, kunnen juist groeien als je dit als werkgever stimuleert. Als een werkgever de verantwoordelijkheid bij een medewerker wil neerleggen, moet de werknemer wel eerst goed worden geïnformeerd’, benadrukt Zwierstra. En daarmee raakt zij aan een volgend lastig punt, dat eigenlijk voor ieder bedrijf geldt: communicatie.

Aannames

Communicatie – of liever het gebrek daaraan – is de grootste valkuil voor ondernemers. ‘Soms betrap je jezelf erop: dat had ik even moeten vertellen! Het komt doordat we uitgaan van aannames: dat wéten ze wel. Zo werkt het dus niet. Wat hebben de medewerkers nodig, doe ik als werkgever wel genoeg? Je wilt dat mensen enthousiast hun werk doen, daarom is motiveren zo belangrijk. Een goede sfeer maakt werken met elkaar zoveel makkelijker. En uiteindelijk creëer je daarmee de grootste kans voor je bedrijf: je kijkt als ondernemer mét het team naar tendensen in de markt, naar wat de klant nodig heeft, naar hoe je met de klanten communiceert en wat je vertelt.’

De workshop is een praktische training waarbij de deelnemers na afloop iets concreets meekrijgen, dat op korte termijn in hun bedrijf toepasbaar is, besluit Zwierstra. ‘Je kijkt even in de spiegel. Dat is soms nodig.’

Twee workshops te gaan

Motiveren medewerkers

Carolijn Selten. Foto: NBA

Carolijn Selten. Foto: NBA

De workshop Motiveren medewerkers vindt plaats op de data 9, 10, 16, 17 en 23 januari 2017. Het gaat om trainingen van een halve dag in totaal, die plaatsvinden in het FC Innovation Centre in Wageningen door Carolijn Selten. Tijdens de training leren deelnemers hoe ze medewerkers en teams kunnen motiveren, zodat deze plezier in hun werk hebben en houden en daardoor graag een stapje extra doen om de beoogde resultaten met elkaar te behalen. Het gaat om een praktische workshop met tips en voorbeelden.

Social Media
In de training Ambacht & Business seizoen 2016-2017 zit ook de workshop Social media, eveneens verzorgd door de NBA, op de dagen 6, 7, 13, 14 en 20 februari 2017. De workshop gaat vooral over de interactie met de consument via social media: wat plaatst de bakkerij-ondernemer (of een van zijn medewerkers die er goed in thuis is) op Facebook, Twitter en Instagram? Weet de bakker wat zijn klanten willen, stelt hij vragen via social media, vraagt hij via deze communicatiemiddelen de klant naar diens mening en advies? De workshop laat zien hoe social media nog meer en beter kan worden gebruikt voor het bedrijf.

Inschrijven kan via de site www.ambachtenbusiness.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels