nieuws

NBOV, NBA en SAB zetten gezamenlijk in op storytelling

Strategie

Onder het motto ‘Sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’ starten de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV), de Nationale Bakkerij Academie (NBA) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij binnenkort met een gezamenlijke campagne storytelling.

NBOV, NBA en SAB zetten gezamenlijk in op storytelling
Klanten willen echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken. Foto: Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Ambachtelijke brood- en banketbakkers hebben een schat aan authentieke verhalen die mogen worden verteld en die omzet kunnen opleveren. Mits de verhalen goed, eenduidig en echt zijn.

Echte verhalen

Storytelling wordt steeds belangrijker. Sinds de crisis begon in 2008 prikken consumenten heen door kunstmatige boodschappen. Ze willen echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken. Bakkers hebben heel veel oorspronkelijke verhalen maar vertellen ze nog lang niet altijd op een goede, constante en herkenbare manier. Storytelling dwingt om het verhaal volgens een duidelijke structuur en verhaallijn neer te zetten, met liefst een hoofdpersoon en als terugkerend element de waarden van het bedrijf. Met het vertellen van een goed verhaal kan de bakker het verschil maken.

Invulling vanuit eigen expetise

De drie partijen geven vanuit hun eigen expertise en rol in de branche invulling aan dit project. NBOV vanuit ondernemerschap, NBA vanuit de opleidingen en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij richting de winkelvloer. Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): ‘Heel belangrijk omdat de bakker zelf vaak niet in de winkel te vinden is. De medewerkers moeten het verhaal net zo goed en bevlogen kunnen vertellen als de ondernemer zelf.’ De NBA biedt al een uitgebreide training storytelling aan. ‘Maar we willen nog meer ondernemers en verkoopmedewerkers bereiken’, aldus Carla Zwierstra. Andere ambachtelijke partijen uit de branche zijn uitgenodigd om het draagvlak van deze campagne te vergroten.

Ludieke start

De campagne rondom storytelling gaat op ludieke wijze van start tijdens Bakkersvak 2016 in Rosmalen. ‘Zowel op zondag 6 als op maandag 7 maart, komen we letterlijk op een bijzondere manier naar de mensen toe’, vertelt Sandra Wewer (NBOV). ‘Verhalen die we horen, worden opgetekend en dienen als informatie- en inspiratiebron voor de campagne die na Bakkersvak van start gaat. Kom dat zien en beleven dus.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels