nieuws

‘Bind klanten aan uw zaak door storytelling’

Strategie

Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit: storytelling. Het betekent dat u een goed en eerlijk verhaal kunt vertellen over uw bedrijf en waar u voor staat. Het zorgt voor vertrouwen en bindt klanten aan uw ‘merk’. Zo’n verhaal creëren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Renee Boogerd vertelde tijdens de training communicatie van Ambacht & Business hier meer over.

‘Bind klanten aan uw zaak door storytelling’
Renee Boogerd

De training communicatie wordt gegeven door Renee Boogerd, voorheen hoofd van voorlichtingsbureau Brood, momenteel één van de eigenaren van BERNAS&CO Communicatie. Het is de derde training uit een reeks van vier uit het kennistraject Ambacht & Business.

Storytelling

‘Storytelling is ontstaan als reactie op reclame’, vertelt Boogerd. ‘Sinds de crisis krijgen consumenten steeds meer een aversie tegen kunstmatige, door marketing gecreëerde ervaringen. Mensen raken meer en meer wars van opgeklopte, commerciële verhalen. Mensen willen oprechtheid, authenticiteit en eerlijke, pure verhalen.’

Dat is de reden waarom storytelling nu zo populair is. Boogerd ziet voor specifiek de bakkerijbranche veel kansen, vanwege volgende redenen:
• Overeenkomstige waarden (puur, authentiek)
Brood en banket producten sluiten heel goed aan bij waarden van storytelling als puur, eerlijk en authentiek waardoor storytelling erg goed past en daarmee heel logisch is.
• Schat aan verhalen
De brood- en banketbakkerijen herbergen volgens Boogerd een schat aan verhalen. Van de geschiedenis van familiebedrijven tot en met de productie van brood en banket, nieuwe producten en dagelijkse bezigheden. Er is heel veel te vertellen.
• Ambacht is in
Er is nu veel meer waardering en aandacht voor traditionele ambachten dan de afgelopen decennia. Toen ging de aandacht uit naar werken met je hoofd, maar je ziet nu dat werken met je handen weer populair is. In een tijd waarin alles kant-en-klaar verkrijgbaar is, zie je nu veel meer belangstelling en waardering voor zelf gemaakt. Terug naar de basis (denk aan de moestuinen, breien, koken).
• Klein is het nieuwe groot
Alles wordt maar groter en groter, en daarmee anoniemer en minder service-gericht. Als tegenreactie komt er een steeds grotere groep mensen die meer waarde hecht aan persoonlijke aandacht en service. En dat kan beter als je klein bent.

Vertel uw verhaal

Storytelling is het vertellen van het verhaal van uw bedrijf. Boogerd: ‘Belangrijk is dat de u in de verhalen de kernwaarden van de bakkerij/winkel steeds terug laat komen. Dus waar de bakkerij voor staat. Dat maakt het herkenbaar. Niet alleen met de verhalen maar ook op de winkelvloer, in de winkel is het belang dat je de waarden terugziet. Met foto’s, met video’s (visual storytelling). Als u het verhaal over uw bakkerij zo goed kunt vertellen dat duidelijk wordt waar u voor staat, waar u in gelooft (waarom u bakker bent), waar u iedere dag opnieuw weer voor uit je bed komt, dan trekt u gemotiveerde klanten en betrokken medewerkers aan. Ze voelen zich verbonden met u, met de winkel, met de medewerkers, met de producten. Een merk en bedrijf waar mensen een emotionele binding mee hebben, wordt vaker gekocht, daar komen mensen vaker.’

Opdrachten

Tijdens de training kregen de deelnemers meerdere opdrachten van Boogerd. Eén van de opdrachten was om te formuleren waarom je doet wat je doet. Dit resulteerde in mooie reacties van de bakkers. ‘Waarom ik doe wat ik doe? Ja dat vraag ik me ook weleens af’, geint Ellen Grootkarzijn van Bakkerij Grootkarzijn uit ’t Harde. ‘Onze bakkerij komt uit een iets minder rooskleurig plaatje. Toen mijn vader niet kon besloot ik om de bakkerij over te nemen, ook al was dit nooit mijn bedoeling. Maar er kwam een soort oerkracht in mijn naar boven. De zaak moest gewoon doorgaan, mijn doel is dat we weer financieel gezond worden. Daarnaast is de beleving heel belangrijk voor mij. Beleving in de winkel, beleving voor het personeel en de beleving voor mijzelf.’ Op de vraag van Boogerd hoe Grootkarzijn dit verhaal uitdraagt naar de klanten moet Grootkarzijn even nadenken. ‘Eigenlijk ben ik er niet heel erg mee bezig. Ik vertel de klanten weleens dat ik graag onze winkel zou aanpassen, het is een oude winkel, maar dat het nu vanwege de financiën nog even niet gaat. Je merkt dat de klanten dan met andere ogen naar je gaan kijken, ze hebben respect voor je.’

Een andere opdracht is het noteren van drie redenen waarom klanten naar jouw winkel moeten gaan en niet naar die van een ander. Een antwoord die door meerdere bakkers gegeven wordt is: kwaliteit. Maar ook persoonlijke aandacht lijkt een belangrijk speerpunt van de bakkers te zijn. Femke Jacobs van Bakkerij Klaes Hoekstra uit Bedum: ‘Met de ijzel laatst hebben wij bijvoorbeeld op Facebook gezet dat klanten die toch hun broodje komen halen warme chocolademelk bij ons de winkel krijgen. Wij proberen hiermee in te spelen op wat er gebeurd in de gemeenschap.’

De vele verhalen van de deelnemers en tips van Boogerd zorgden ervoor dat de deelnemers met een frisse blik op storytelling naar huis gingen. Door de verschillende handvatten die ze hebben gekregen kunnen ze storytelling nu (verder) uitrollen in hun bedrijf.

Reageer op dit artikel