nieuws

Tasteology: documentaire over verschillende aspecten van smaak

Strategie 13

Tasteology is de naam van een nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire serie die in vier stappen laat zien hoe kookresultaten worden bereikt die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn.

Tasteology: documentaire over verschillende aspecten van smaak
Tasteology

In een vierdelige serie neemt de documentaire de kijker mee op een culinaire reis over de wereld om inspiratie en kennis op te doen. De inzichten van verschillende experts worden verzameld; een psycholoog, een wetenschapper, een voedselafval activist en een beroemde Instagrammer geven allemaal antwoord op dezelfde vragen die eerder aan traditionele chefs werden gesteld. Tasteology werd in Nederland gelanceerd tijdens Taste of Amsterdam en is nu te zien via het YouTube kanaal van AEG Nederland.

De missie van producent AEG is verschillende aspecten van smaak te onderzoeken en kijkers te inspireren deze tot een hoger niveau te brengen. Tasteology zoekt antwoorden vanuit nieuwe invalshoeken op de vraag ‘wat is de ultieme smaakbeleving?’.

Reis

Het filmteam is in acht maanden naar verschillende bestemmingen afgereisd om inzichten van ‘s werelds top smaakexperts te verzamelen. Zij hebben onder andere ‘de vader van moleculair gastronomie’ Hervé This gesproken, uitvinder van het ‘perfecte ei’, voedselafval activist Tristram Stuart en beroemd Instagrammer Chef Jacques la Merde. Deze experts hebben allemaal een verschillende achtergrond en kennis op hun eigen gebied, maar komen samen door hun nieuwsgierigheid naar smaak.

Stap verder

Vaak ligt de focus op hoe een gerecht bereid moet worden, meestal stap voor stap geïnstrueerd door chefs. Tasteology gaat een stap verder door bij experts na te gaan waarom methoden, omstandigheden en bepaalde middelen een uitzonderlijke smaakbeleving creëren.

Reageer op dit artikel