nieuws

Echte Bakkers door met Bakkerscadeaukaart

Strategie

Stichting Echte Bakkersgilde gaat na een testperiode door met de Bakkerscadeaukaart. De stichting is een zogenoemde ‘preferred supplier’ voor Nationale Postcode Loterij, waarbij Echte Bakkers voorrang hebben op in ontvangst nemen van de Bakkerscadeaukaart als betaalmiddel.

Echte Bakkers door met Bakkerscadeaukaart
Krijn Smits van de Nationale Postcode Loterij. Foto: Anne Mieke Ravenshorst

De kaart is 7,50 waard. Dat is niet de precieze waarde die de bakker ook ontvangt, hij geeft korting op een product of producten met een verkoopwaarde van 7,50. Het Echte Bakkersgilde en de postcodeloterij zien de kaart als een mooi middel om met name nieuwe klanten naar de winkel te trekken. ‘Als ze eenmaal in de winkel zijn, is de kans groot dat ze ook nog wat extra’s kopen. En dat ze weer terugkomen’, sprak een van de bakkers tijdens de ledenbijeenkomst, vorige week in Amersfoort.

Landelijke dekking

Omdat de kaart een landelijke dekking moet hebben – een van de voorwaarden van de postcodeloterij, kunnen ook andere bakkers deelnemen aan de cadeaukaart. Dit gaat in overleg met de postcodeloterij, die bakkers daarvoor benadert.

Een derde van de brievenbussen in Nederland neemt deel aan de postcodeloterij, dat gaat om tweeënhalf  miljoen adressen. De cadeaukaart blijft een jaar na uitgifte geldig; de ervaring is dat 70 procent van de ontvangers binnen twee weken de kaart verzilvert, aldus Krijn Smits van de postcodeloterij.

Klanttevredenheid

Bij de test zijn tienduizend adressen getoetst op klanttevredenheid. Daaruit kwam naar voren dat klanten de kaart leuk genoeg vinden om als prijs in de bus te krijgen. Het aantal adressen dat per maand een cadeaukaart ontvangt wordt fasegewijs opgeschaald naar 40- tot 50.000 adressen.

Ter vergelijking: de Hema-cadeaukaart wordt maandelijks 100.000 keer uitgereikt.

Reageer op dit artikel