nieuws

Eerste jurering Bakker met Ster afgerond

Strategie

De ruim honderd bedrijven die meedoen aan Bakker met Ster 2015-2016 hebben de eerste jurering achter de rug. Achter de schermen zijn de bedrijven getoetst op de onderdelen: personeel, organisatie, financiën, hygiëne en product. Deelnemers ontvangen medio januari hun tussentijdse rapportage. In de maand december worden zij nu door de organisatie met rust gelaten om zich volledig op de verkoop binnen het bedrijf te kunnen richten.

Eerste jurering Bakker met Ster afgerond

De organisatie van Bakker met Ster heeft alle benodigde gegevens in huis om de tussentijdse rapportage te kunnen opmaken. Iedere deelnemer is bezocht door een jurylid, heeft vier producten ingeleverd voor keuring door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), online financiële gegevens aangeleverd van twee boekjaren en monsters afgestaan van producten en oppervlakte voor een hygiënerapport.Jur

‘Dit laatste doen wij in samenwerking met Stichting Voedselveiligheidinspecties Wageningen’, aldus Jasper Kuitems, binnen NBC verantwoordelijk voor de organisatie van Bakker met Ster. ‘De monsters die we testen op entro’s en kiemgetallen, zijn onaangekondigd bij de deelnemende bedrijven opgehaald. We hebben er bewust voor gekozen om die ophalers geen witte laborantenjassen te laten dragen. Enerzijds omdat dit niet nodig is, anderzijds omdat er ondernemers zijn die dit vervelend vinden richting hun klanten.’

Tussentijdse rapportage

Medio januari ontvangen alle deelnemers digitaal de tussentijdse rapportage. Hierin lezen ondernemers hoe zij scoren op personeelsbeleid, product & proces, financiën en organisatie. De tussentijdse rapportage bevat geen eindcijfer, maar bepaalt wel voor 45% de eindscore in mei. ‘Samen met de deelnemers kijken we reikhalzend uit naar de eerste resultaten’, aldus Kuitems. ‘Het is al duidelijk dat er een grote spreiding bestaat tussen de deelnemers. We hebben heel mooie resultaten geconcludeerd, maar ook bedrijven bezocht waar nog het nodige kan worden verbeterd. Juist zij zullen veel baat hebben bij de rapportages en hun deelname.’

Voorkant

Vanaf eind januari ligt de focus op de voorkant van de 135 deelnemende winkellocaties. Hierbij worden de winkels op uitstraling en klanttevredenheid beoordeelt. Daarnaast worden ook weer het personeel en producten onder de loep genomen. Dan wordt er een klanttevredenheidsonderzoek afgenomen, waarvoor de ondernemer zelf minimaal honderd klanten moet aansporen om digitaal een mening over hem te uiten. Ook vindt er een stevige winkelbeoordeling plaats door een professionele jury en krijgen de winkels tweemaal bezoek van een mysteryshopper.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels