nieuws

Haak in op populariteit thuisbakken met ‘Nederland aan de bak’

Strategie

Thuisbakken wordt steeds populairder. Joep Gommans van Bakkerij Support speelt hierop in en biedt bakkers een concept aan gericht op de thuis bakkende consument.

Haak in op populariteit thuisbakken met ‘Nederland aan de bak’
Joep Gommans: ‘Deze trend geeft een enorm positief effect op het imago van de brood- en banketbakkerijen in Nederland. Bakker zijn is weer stoer en hip geworden, voor de bakker een uitgelezen kans om hier zelf aandacht aan te besteden.’ Foto: Bakkerij Support – Marketing en Meer

Thuisbakken is al een hele tijd hip. Programma’s als Heel Holland bakt, Rudolph’s Bakery of het Amerikaanse bakery boss gaan er bij Tv-kijkers in als koek. Afgelopen week werd ook bekend dat er een speciale Kersteditie zal worden uitgezonden van Heel Holland bakt vanaf 16 december. Deze trend geeft een enorm positief effect op het imago van de brood- en banketbakkerijen in Nederland. Bakker zijn is weer stoer en hip geworden, voor de bakker een uitgelezen kans om hier zelf aandacht aan te besteden.

Nederland aan de bak

Joep Gommans van Bakkerij Support biedt bakkers de kans om tot 29 november in te tekenen op het concept ‘Nederland aan de bak’ via www.bakkerijsupport.nl. Voor slechts € 79 per moederbedrijf en € 29 per filiaal ontvangen deelnemende bakkers per winkel 600 thuisbakrecepten, 5 posters en diverse digitale materialen. De Kerststol, een Kerststaaf en Kerstkransjes zijn de uitverkoren producten waarvan de consument een recept krijgt. ‘Thuisbakkers zijn de grootste ambassadeurs van de ambachtelijke bakker. We hoeven er niet bang voor te zijn dat deze mensen niet meer bij de bakker komen kopen omdat ze zelf bakken, het is juist de groep mensen die de bakkerswinkel vaker dan gemiddeld bezoekt en de beste mond tot mondreclame maakt’, aldus Gommans. Met het gebruik van de winkelmaterialen promoot je tevens de betreffende producten in je winkel en heb je direct kansen op extra verkoop.

Laagdrempelig

‘Ik weet uiteraard uit eigen ervaring hoe druk de decembermaand is. Deze actie is daarom laagdrempelig opgezet en kost voor de bakker nauwelijks een investering in tijd of geld mits hij zelf kiest voor extra activiteiten.’

Een belangrijke drijfveer voor Gommans is de enorme kloof die ontstaan is tussen de verkoopprijzen in de supermarkt en de prijzen in de ambachtelijke bakkerswinkel. ‘Een Kerststol van €3 of een Kersstol van €12 daar zit een wereld van kwaliteitsverschil in, maar je moet het de klant wel duidelijk kunnen uitleggen’. Op de recepten die binnen het concept ‘Nederland aan de bak’ worden verstrekt staat duidelijk uitgelegd wat de toegevoegde waarde is van het ambachtelijke product.

Lokaal inhaken

‘Nederland aan de bak’ biedt de uitgelezen kans om het lokale merk van de bakker te versterken. De persberichten die aan de bakkers digitaal worden verstrekt kunnen door de bakkers worden gepersonaliseerd met de eigen naam en vestigingsplaats. Zo kun je bijvoorbeeld in Barneveld inhaken met ‘Barneveld aan de bak’. Vanuit Bakkerij Support wordt dit tevens ondersteund met een digitaal logo waarin de vestigingsplaats van de bakkerij reeds wordt verwerkt.

Sociale media gebruiken

Op de recepten wordt opgeroepen om een foto te maken tijdens het bakken. Deze foto kan de thuisbakker dan zelf ‘posten’ op de facebookpagina van de eigen bakker. De bakker kiest zelf welke prijs hij ter beschikking stelt voor de leukste inzending. Als de bakker zelf geen facebookpagina heeft dan kan de foto ook gepost worden op de facebookpagina van ‘Nederland aan de bak’

Extra activiteiten

De actie biedt volop kans voor de bakker om extra activiteiten te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een bakwedstrijd waarbij klanten kans maken op een workshop of lekkere producten.

gommans

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels