fotoreportage

Back to basic met gemak

Strategie

De trend in de bakkerij van dit moment? De bakker wil zich in zijn eigen winkel duidelijker dan ooit onderscheiden van de supermarkt. En de klant wil een écht en karaktervol product dat hij koopt bij de specialist.

Back to basic met gemak
De beurs op de locatie van Bakeplus in Haaften trok ruim 300 belangstellenden. Het was er gezellig druk. Foto's Herbert Wiggerman

Back to basics dus. Maar hoe zit het dan met gemak en arbeidskosten, derving en de rentabiliteit van de winkels? Bakeplus liet deze elementen samensmelten op de najaarsbeurs die begin deze week werd gehouden in Haaften. In een door Emondt neergezette ‘winkel’ toonden leden van het Boulangerie Team, Patisserie Team en Callebaut de producten die ze even verderop in de tentoonstellingsruimte bakten en bereiden.

Zelf zien

Brood dat voor 80 procent is voorgebakken en door de bakker of de winkelmedewerker afgebakken kan worden en binnen een half uur in de winkel ligt, is een voorbeeld. Net als voor de ogen van de klant snel te maken chocoladewerk en patisserie. Want dat is ook een kenmerk: de klant met zijn neus bovenop de productie laten staan, zodat hij met eigen ogen kant zien hoe het gemaakt wordt. De schandalen in de verschillende voedselketens brengen ook wat goeds voort.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels