blog

Tijd voor nieuwe inspiratie

Strategie 39

Wat zijn de seizoenen toch fantastisch. De dagen zijn aan het lengen. Het voorjaar is in volle bloei en gaat deze maand over in de zomer. We hebben inmiddels alweer van de eerste avonden buiten eten en het buitenleven mogen genieten. Uit deze variatie en verschillen in de seizoenen halen we inspiratie en nieuwe kracht. Immers, elk seizoen heeft zijn eigen karakteristieken en mooie kanten.

Tijd voor nieuwe inspiratie

Dat geldt natuurlijk ook voor het broodassortiment in supermarkten en winkels. Als consumenten continu hetzelfde gepresenteerd krijgen, wordt inspiratie de kop ingedrukt en gaat de grauwe grijsheid hoogtij vieren. Dat is funest voor de omzet en de marge. Want juist nieuwe producten en wisseling van assortimenten stimuleert het aankoopgedrag. En is ook goed voor de ondernemersportemonnee.

Als we naar het bierschap in de supermarkten kijken, dan zien we dat die de laatste jaren een aanmerkelijke verandering heeft doorgemaakt. Tot voor een tiental jaar geleden werd bier vooral per krat verkocht. Supermarkten waren aan het stunten met bier. Er werd vooral gekocht door traditionele (massa)bierdrinkers. Veelal werd bier als ‘loss leader’ gebruikt om klanten te trekken. Dat was geen mooi perspectief voor de bierbrouwers. Hoge productie en vervoerskosten, lage marges. Maar het tij is gekeerd. Grote biergiganten zijn aan de slag gegaan met bokbieren, lentebieren, fruitbieren etc. Dat kwam de (kwaliteit van de) omzet en het onderscheidingsvermogen van die merken ten goede. Ook ontsproten er veel initiatieven in lokale bierproductie. Initiatieven die in sommige gevallen al serieuze merken zijn geworden. Daardoor wordt het assortiment aantrekkelijker en kan het bierschap zich inmiddels op een hele nieuwe groep vaste (jonge) klanten verheugen. Klanten die meer besteden en minder op prijs letten.

Ik wens de bakkers van Nederland de komende zomermaanden veel inspiratie toe. Inspiratie die kan gaan leiden tot extra verandering in het broodschap van de supermarkten en winkels. Inspiratie die leidt tot betere omzetten met een mooiere winst. Ondertussen schenk ik mij een mooi biertje in. Proost.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels