blog

Meer concurrentie

Strategie

Het is u wellicht niet opgevallen maar in Amerika heeft Amazon (u weet wel, die grote internetwinkel) voor ruim 12 miljard euro het supermarktconcern Whole Foods Market gekocht.

Meer concurrentie

Het zegt u niets? Misschien helpen een paar cijfers. 460 filialen in de Verenigde Staten, Canada en Groot Brittannië. Er werken ongeveer 87.000 mensen en ze hebben een jaaromzet van 16 miljard dollar.

De Amsterdamse beurs reageerde direct op dit nieuws. Ahold Delhaize ging zwaar onderuit. Ja en, zult u misschien zeggen. Wat moet ik daar mee met mijn winkel in Bergen, Arnhem, Dordrecht of Geleen.

Welnu, Amazon is niet zo maar een padvindersclub. Het is een enorme webwinkel waarbij ‘onze’ bol.com winkel een dwerg is. Bovendien is Amazon een innovatief bedrijf dat volop inzet op techniek en technische oplossingen. In een markt met meer aanbod dan vraag is slechts een toekomst voor innovatieve ondernemingen met slagkracht en visie.

Door te kiezen voor Whole Foods Market als springplank naar de foodconsument slaat Amazon twee vliegen in één klap. Want de producten van Whole Foods Market, die zich richt op biologische en gezonde voeding, worden gekocht door jongere meer gefortuneerde kopers. Dus producten met meer marge en moderne flexibele klanten die makkelijk mee gaan met de ontwikkelingen van deze snelle tijd. Daar heeft Amazon goed over nagedacht.

Een tijd geleden schreef ik al eens een stuk tekst over een winkel zonder kassa. Voor wie nog steeds niet duidelijk heeft waarom Amazon de genadeklap kan geven aan de ambachtelijke retail zou ik zeggen: Bekijk hier het YouTube filmpje.

Ontwikkelingen in food gaan snel. Terwijl wij ‘bakkers en banketbakkers’ ons in Nederland druk maken over een temperatuur van 25 graden en meer. Kijken de grootgrutters in Nederland met argusogen op de web pagina’s van hun collega’s in Amerika naar wat hen te wachten staat in Nederland. Op de website van Whole Foods Market kwam ik deze eGift Card tegen. Klik op de link om zelf te kijken

Je moet er maar op komen! Laat je klanten hun eigen digitale eGift Card maken van bakker Jan of banketbakker Piet. Stuur hem via de mail na de jarige job en laat hem zelf zijn eGift Card tegoed besteden in jou winkel.

Maak er maar snel werk van want als je mijn verhaal hebt gelezen en wellicht iets meer weet over Amazon en Whole Foods Market, dan moge duidelijk zijn dat de crisis in de winkelstraat zich niet langer beperkt tot woon- en modewinkels. Na non-food is nu ook de ambachtelijke foodretail aan de beurt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels