blog

Het nieuwe verleiden

Strategie 18

Nu de winkelstraten minder mensen trekken. Nu naast concurrentie uit eigen branche ook anderen snoepen uit de brood en banket omzet o.a. door blurring (branche vervaging). Nu andere aanbieders van brood en banket veel meer openingsuren hebben (AH to go) wordt het tijd voor ‘iets nieuws’.

Het nieuwe verleiden

Het nieuwe verleiden, oftewel Verleiden 2.0

Andere aanbieders gaan er nog steeds vanuit dat de consument het initiatief neemt voor een aankoop. Het nieuwe verleiden gaat er vanuit dat u ongevraagd naar de consumenten toe gaat.

Bij het nieuwe verleiden gaan we er weer ouderwets op uit zoals in vroege dagen de melkboer, de bakker en later de vivo winkel. Zij kwamen bij de mensen aan de deur. Maar natuurlijk gaan we wel met onze tijd mee. Want we kunnen er voor zorgen dat we alleen dat meenemen waar in potentie de meeste vraag naar is. Ook gaan we niet ouderwets rondrijden met een auto vol spullen om maar af te wachten wie er belangstelling heeft in onze waar. Dat was vroeger. Het streven moet zijn alleen mee te nemen wat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verkocht zal gaan worden.

Het verleiden 2.0 begint in uw winkel, de krant, flyers, op facebook en uw website. U vertelt via deze kanalen wat u komt brengen. Wat u speciaal deze week voor een bepaalde doelgroep maakt en waar en wanneer men u mag verwachten. Waar gaan we dan heen? Welnu, we gaan een ronde maken langs scholen, zorginstellingen, sportverenigingen, bouwlocaties, grote bedrijven, bedrijventerreinen, campings, bejaardenhuizen en zo kunt u vast nog veel meer verzinnen.

Verleiden 2.0 is op het juiste moment daar zijn waar mensen in potentie verlegen zitten om uw product. Scholieren in de pauze willen snacks, belegde broodjes of iets om te snoepen. Via facebook kunnen ze u vertellen wat ze graag zouden willen en door te vertellen dat u komt en wat u mee neemt kunt u de scholieren sturen in hun aankoop met korting of loyaliteit privileges. Zorginstellingen kunt u bereiken met flyers, de krant of uw website. Vertel wanneer u komt en dat u graag iets meeneemt voor de weinig mobiele cliënt.

Vaak is het ook een kwestie van interactie tussen uzelf en potentiele klanten. Een voetbal- of hockeyclub heeft op een toernooi veel mensen over de vloer. Een kantine blijft echter maar een kantine en u als vers specialist in verwennen weet als geen ander iets bijzonder lekkers te maken. Natuurlijk wilt u iets verdienen maar ook de kantine wil omzet. Het is dus raadzaam hier vooral goed afspraken over te maken.

Op bouwlocaties, bij grote bedrijven, op bedrijventerreinen en campings zijn altijd veel mensen en een juiste timing voor uw komst is van groot belang. Mensen willen iets lekkers voor bij de koffie of theepauze maar verwachten tijdens lunchtijd een ander aanbod en daar kunt u op inspelen door goed gebruik te maken van de juiste communicatiekanalen. Wanneer vooraf bekend is dat u komt kunnen potentiele klanten aangeven wat ze van u willen afnemen. Met het ongevraagd er zijn op vaste tijdstippen en op andere locaties dan in uw eigen winkel bent u ondernemend. Onderneem op deze manier eens in een wijkwinkelcentrum, een beurs of congres, of misschien wel in de lokale schouwburg of muziekschool. Waarom zou u uw waar niet aanbieden in de pauze of na afloop van een voorstelling? Verleiden 2.0 is het zoeken naar nieuwe wegen, andere kanalen en andere momenten om uw omzet te doen groeien.

Succes met ondernemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels