artikel

Bedrijfsovername en -beëindiging: ontwikkelingen en tips

Strategie 1221

In het verleden werden bedrijven vaak beëindigd omdat het rendement onvoldoende was voor een eventuele opvolger om de bakkerij verantwoord voort te zetten. Nu worden ook rendabele bakkerijen beëindigd omdat er geen geschikte koper kan worden gevonden. Er is minder interesse om een traditionele bakkerij over te nemen. Overnames door collega-bakkers blijven nog wel redelijk in balans.

Bedrijfsovername en -beëindiging: ontwikkelingen en tips
Bakkers die op zoek zijn naar opvolging wordt geadviseerd om op tijd met het plannen van het traject te starten.. Foto: Shutterstock

Naast pensionering zijn de belangrijkste redenen van bedrijfsbeëindiging volgens Koos Klein, bakkerij-adviseur bij Bouwer-Officier: een carrièreswitch, een aanbod tot koop van een collega-bakker in verband met schaalvergroting, gezondheidsproblemen, interesse van een projectontwikkelaar voor het pand, onvoldoende rendement/continuïteit, het niet kunnen krijgen van vakkundig personeel en startende ondernemers zonder een gedegen plan.

In het verleden werden veel bedrijven beëindigd omdat het rendement van het bedrijf onvoldoende was voor een eventuele opvolger om een het bedrijf te verantwoord te kunnen voortzetten, weet Klein. ‘Nu worden er ook rendabele ondernemingen beëindigd omdat zij geen geschikte koper kunnen vinden.’

Uit het onderzoek van Koos Klein, bakkerij-adviseur bij Bouwer-Officier, bleek dat ongeveer een derde van de ondernemers verwachtte het bedrijf aan een personeelslid of een familielid te kunnen verkopen. Foto: Bouwer – Officier

Tijdig beginnen

Klein adviseert om tijdig te beginnen met het plannen van het traject en de emotionele factoren van bedrijfsbeëindiging niet te onderschatten. ‘Maak een financiële planning naar de beëindiging toe en voor daarna. Laat je goed informeren over de fiscale gevolgen. Wees kritisch met de aankoop van vervangende inventaris en probeer onderdelen van het bedrijf te verkopen. Bijvoorbeeld door één of meer vestigingspunten aan collega-bakkers over te dragen.’

Ook moeten ondernemers op het gebied van personeel met allerlei zaken rekening houden. ‘Informeer de medewerkers tijdig over de plannen, zodat ze een nieuwe werkgever kunnen zoeken. Houd er rekening mee dat het personeel recht heeft op een transitievergoeding en vervang medewerkers die een nieuwe werkgever hebben gevonden door tijdelijk personeel.’

Opvolging

Bakkers die op zoek zijn naar opvolging, raadt hij aan om op tijd te beginnen met het plannen van het traject. ‘Denk daarbij aan een termijn van vijf tot zeven jaar. Dit wordt nog al eens onderschat. Uit een onderzoek dat ik in 2015 deed naar de plannen van de ondernemers, bleek dat van de ondernemers die aangaven binnen vijf jaar te willen verkopen, meer dan de helft nog geen opvolger had gevonden of zelfs gezocht.’

Daarnaast raadt hij aan om een plan te maken hoe je het bedrijf wilt overdragen. ‘Overweeg de mogelijkheid van een geleidelijke overdracht, via een vof met beperkte looptijd met de opvolger. Doe dit voordat je een opvolger zoekt en maak een verkoopmemorandum of laat dat maken.’

Uit het onderzoek van Klein bleek ook dat ongeveer een derde van de ondernemers verwachtte het bedrijf aan een personeelslid of een familielid te kunnen verkopen. Dat sluit aan bij zijn eigen ervaringen. ‘De meeste overnamekandidaten komen uit het netwerk van relaties van de verkoper. Daarom is het raadzaam om de familie en het personeel over de verkoopplannen te informeren. Vaak blijkt een familielid of een personeelslid een geschikte overnamekandidaat te zijn. Medewerkers hebben vaak een groot netwerk. Misschien is er een oud-collega of een studiegenoot, die interesse heeft in de overname.

Informeer daarnaast ook collega-bakkers, accountmanagers van leveranciers en organisaties die overname in de bakkerijbranche begeleiden over de plannen’, zegt de bakkerij-adviseur.

Afnemende interesse

De interesse in traditionele bakkerij overnamen neemt af, ziet ook Pieter Röling, directeur van TenBa. ‘Dat speelt al over een langere periode binnen de bakkerijbranche. De overnames door collega-bakkerijen onderling zijn nog wel redelijk in balans, al gaat het dan wel vaak over het overnemen van verkooppunten en/of omzet. Ambachtelijke en traditionele bakkerijproductielocaties lijken steeds minder interessant te worden. Behalve als het om grotere productiebakkerijen gaat, veelal zonder eigen winkels. Deze worden nog wel regelmatig verkocht aan collega’s, investeerders of formules uit andere foodkanalen.’

Daarnaast blijkt regelmatig dat bakkerijen niet-verkoopbaar zijn doordat de techniek niet up-to-date is

Röling merkt dat door de hoogte van de investeringsbedragen startende partijen steeds vaker uitwijken naar eigen en kleinere winkelbakkerijen op nieuwe locaties. ‘De economische tijden de afgelopen jaren speelden daar ook aan mee. Er was veel leegstand in onroerend goed, de huur- en koopprijzen waren lager, de bouwkosten lagen lager en bakkerijmachine- en grondstoffenleveranciers waren bereid ruim (financieel) mee te denken. Door de sterk aantrekkende economie zullen deze ‘voordelen’ anno 2018 behoorlijk afnemen. Hierdoor komt er wellicht weer een betere balans in traditionele overnames.’

Er zijn, naast pensionering, volgens Röling tal van redenen om een bakkerij te beëindigen. ‘Een veelvoorkomende situatie is ziekte of overlijden van de ondernemer of partner. Daarnaast blijkt regelmatig dat bakkerijen niet-verkoopbaar zijn doordat de techniek niet up-to-date is, de hoogte van noodzakelijke investeringen, verandering van verkoopgebied of, zoals Koos Klein ook al noemde, de afwezigheid van geschikte kandidaten. Daarnaast spelen ook vaak sociale aspecten van het bakkerondernemerschap mee, waardoor ondernemers besluiten hun bedrijf te gaan verkopen of te beëindigen’, zegt Röling.

Lees het volledige artikel in Bakkerswereld 7, die eind deze week verschijnt. Nog geen abonnee? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

Reageer op dit artikel