artikel

‘BakkerijMonitor geeft juiste stuurinformatie’

Strategie

Tientallen bakkers met enkele honderden vestigingen nemen inmiddels deel aan de BakkerijMonitor. Een van de deelnemers, Bakker van Keulen, legt uit wat de toegevoegde waarde van de BakkerijMonitor is op zijn beleid.

‘BakkerijMonitor geeft juiste stuurinformatie’
Johan van ‘t Zelfde van Bakker van Keulen. Foto: Van Boxtel Reclame, Goirle

De BakkerijMonitor groeit gestaag. We zijn de grens van driehonderd vestigingen gepasseerd. Elk weekeinde worden de cijfers van de deelnemende bedrijven geanonimiseerd verwerkt tot vergelijkingsgegevens. Na een aantal grondige analyses wordt een toelichting gemaakt op de cijfers. Op dinsdag ontvangen de deelnemers de rapportages van de voorgaande week. Bakker van Keulen, met twaalf vestigingen in Tiel, Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch en omstreken, doet al vanaf het vroege begin mee met de BakkerijMonitor en heeft gekozen voor de uitgebreidere weekrapportage.

‘Wanneer de BakkerijMonitor binnenkomt via de e-mail, dan lezen we die gelijk. We zijn er als bedrijf erg op gefocust, omdat we graag willen zien hoe wij het doen ten opzichte van de grote groep deelnemers’, aldus strategisch manager Johan van ‘t Zelfde. ‘Als managementteam/directie evalueren we de cijfers van onszelf en de ontwikkelingen van de markt, en we sturen er actief op. Dat is gaaf om te zien en bevestigt onze koers’

‘Bij het evalueren zie je altijd kansen die je wilt benutten. We zagen bijvoorbeeld vanuit de marktcijfers dat de categorie stukswerk aan het groeien was en wij bleven achter. Door ons te concentreren op die groep – onder andere door aanpassing van assortiment en focus op koekenverkoop – zien we nu dat we marktconform en regelmatig zelfs boven de benchmark scoren. Daar doe je het voor.’

‘Wekelijks gebruiken we de cijfers ook richting de medewerkers. Het doel is om hen inzicht te geven in de ontwikkelingen in de markt. Als ‘local hero’ wil je toch ook weten hoe je eigen prestaties zijn ten opzichte van de markt? Als wij of één van onze winkels beter presteren dan de markt of de totale groep, dan gaan we niet achteroverleunen, maar dan kijken we nog steeds waar verbeterpunten liggen. Zo houden we onze medewerkers scherp. Ook als we het minder goed doen, dan zet dat aan tot actie. Stilstand is nog steeds achteruitgang. De BakkerijMonitor geeft ons het inzicht om te weten aan welke knoppen we moeten draaien. Niet alleen vanuit ons eigen Marti Orbak-systeem, maar juist ook vanuit de BakkerijMonitor. De slogan van BakkerijMonitor is ‘Meten = Weten = Verbeteren’, maar ik plak daar graag nog het woord ‘= Rendement’ achter.’

Cumulatieve cijfers

De omzet tot en met week 19 is gestegen met 1,9 procent bij 0,7 procent meer transacties. Het aantal unieke artikelen dat wordt verkocht, zien we iets dalen met 0,7 procent, en de gemiddelde besteding is gestegen van €6,78 naar €6,86 (+1,2 procent). De grootste daling van het aantal transacties zien we op zaterdag (-1,7 procent) en de grootste stijgingen op woensdag (3,3 procent) en donderdag (2,9 procent). In combinatie met een hogere gemiddelde besteding op beide dagen komt de omzetstijging uit op respectievelijk +4,8 procent en +5,3 procent.
In deze cijfers is een hele rij feestdagen (Koningsdag, Moederdag en Pasen) opgenomen, waardoor we nu een zuiver beeld hebben in vergelijking met het vorige jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels