artikel

Stel orde op zaken bij verkoop onderneming

Strategie 64

In de vorige aflevering over het verkoopklaar maken van de onderneming, heb ik het gehad over marktgebied, omzetsamenstelling en toekomstperspectief. Deze aflevering gaat over het op orde brengen van een aantal zaken.

Stel orde op zaken bij verkoop onderneming
Fotopersbureau Dijkstra

Wanneer we een huis willen verkopen, zorgen we ervoor dat de tuin er netjes uitziet en de woning goed in de verf staat. We proberen toekomstige kopers te verleiden. Bij voorgenomen verkoop van een bedrijf is dat niet anders. Begin met opruimen en schoonmaken. Zorg dat de (winkel)panden er verzorgd en netjes uitzien en let daarbij op de details. De buitenkant van de onderneming is het visitekaartje van het bedrijf. Zorg dat de eerste indruk goed is.
We zien soms smerige gevels, een buitenbord of een zonnescherm dat echt niet meer van deze tijd is. Vervang deze door eigentijdse en schone exemplaren. Hetzelfde geldt voor het winkelinterieur en de bakkerij. Zorg dat het er goed bij staat.

Het kan zijn dat hiervoor investeringen noodzakelijk zijn, maar dat mag geen belemmering zijn. Een bedrijf dat in goede staat van onderhoud verkeert, verkoopt gemakkelijker dan een bedrijf waarbij dat niet het geval is.

Draaiend houden

Bewijs van regelmatig onderhoud van machines moet voorhanden zijn als er naar wordt gevraagd. Indien de inschatting is dat mogelijk alleen de winkel(s) nog interessant is/zijn ter overname, dan moet de bakkerij draaiende worden gehouden. Het noodzakelijke doen en niet meer dan dat. Meer doen zou kapitaalvernietiging betekenen.

Zorg dat u ook de hygiëne op orde heeft. Een van de vragen die altijd worden gesteld is of de onderneming voldoet aan de wettelijke criteria. Hygiëne en eventueel certificering vormen een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. Veel derdekanaalklanten willen, of sterker nog kunnen, geen zaken doen als u niet bent gecertificeerd. Ook geluidsoverlast kan een onderwerp zijn. Uw activiteiten worden misschien gedoogd, maar is dat voor een opvolger ook het geval?

Kijk eens kritisch rond in het magazijn of op zolder. Gooi grondstoffen die u niet meer gebruikt weg of maak ze op en zorg dat het magazijn schoon en opgeruimd is. Kijk kritisch naar het verpakkingsmateriaal. Bij menig (banket)bakker ligt het bonbondoosje van 10 jaar geleden nog ergens in het magazijn. Het devies: opruimen.
Indien sprake is van een huurpand is het belangrijk om het contract nog eens kritisch tegen het licht te houden.

Hoe lang loopt het contract nog en tegen welke voorwaarden? Is de huurprijs nog steeds marktconform of zou er een herziening moeten plaatsvinden. Een onderzoek hiernaar is onder de huidige marktomstandigheden zeker de moeite waard. Een partij als Parleys Huurverlagers boekt hierbij vaak goede resultaten, zo heb ik ervaren. Is er sprake van een eigen pand, dan moeten de huurcondities worden vastgelegd waaronder u het pand wilt verhuren. Naast huurcontract zijn er ook vaak contracten of afspraken met betrekking tot ongediertebestrijding, vuilafvoer, onderhoud machines dan wel energie. Ook hiervoor geldt: breng het in kaart. Net als abonnementen op vakbladen of lidmaatschappen van verenigingen. Al deze dingen moeten naar een kopende partij transparant worden om tot een goede afweging te komen.

Volgende maand komen assortiment, receptuur en administratie aan bod.

Checklist bij verkoop

– Weggooien, opruimen en schoonmaken
– Contracten en abonnementen beoordelen
– Tijdig onderhoud plegen
– Zinvol blijven investeren

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels