artikel

Gunfactor wordt vóór de toonbank verdiend

Strategie

Meestal houd ik mij bezig met bakkers, maar ook buiten de bakkersbranche is food volop in beweging. Onlangs bezocht ik Landwaart Culinair, een bijzondere groentewinkel in Maartensdijk, en ik raakte onder de indruk.

Gunfactor wordt vóór de toonbank verdiend
Landwaart Culinair laat zien dat het ook in de huidige marktomstandigheden mogelijk is om succesvol te zijn, terwijl de algemene teneur is dat de supermarkt het in veel gevallen heeft gewonnen. Foto: Silvan Provoost Provoductions

Landwaart Culinair; van groentespeciaalzaak naar culinaire verrassing. Het bedrijf, gevestigd in Maartensdijk, heeft onlangs de zaak verbouwd en is in oppervlakte verdubbeld. Over cijfers is met eigenaar Wim Landwaart niet gesproken, maar een aantal andere zaken viel op. Je moet lef hebben om op zo’n locatie een concept te durven neerzetten dat veel verder gaat dan een gewone groentewinkel. Groenten, fruit, maaltijden, smoothies, een complete broodbakkerij, een patisserie en nog veel meer onder één dak. Het zag er in mijn ogen allemaal fantastisch uit. In het gesprek kwam naar voren dat de ondernemer erg blij was met de verbouwing en de reacties van zijn klanten. Toch was hij nog lang niet tevreden. Een aantal delen van de winkel kwam in zijn ogen niet goed uit de verf. Hij zei het nog twee weken te willen aanzien en dan in te grijpen. Dat wat hij benoemde, was in mijn beleving geen kleine aanpassingen doorvoeren, maar echt zaken structureel weer veranderen. Ondernemerschap zoals ik het graag meer zou willen tegenkomen.

Ook in de huidige marktomstandigheden is het mogelijk om in die sector succesvol te zijn, terwijl de algemene teneur is dat de supermarkt het in veel gevallen van de groentewinkel heeft gewonnen.  Tomeloze ambitie, je droom najagen, weten wat je wilt en je dromen omzetten in daden. Niet zeggen, niet uitstellen, maar in actie komen en niet blijven zitten in een situatie waarmee je eigenlijk niet tevreden bent, en écht het verschil willen maken.

Verbinding

Terwijl wij rondkeken in de winkel, liepen er meerdere klanten rond. Allen kregen een vriendelijk woord en velen werden bij naam genoemd. Op enig moment stond één van de klanten bij een vak met oliën en dressings. Spontaan stapte Landwaart op de klant af en ging over de producten vertellen. Daar bleef het niet bij. Er moest ook worden geproefd. Hij nam uitgebreid de tijd om het bijzondere van dat product toe te lichten en wat je ermee kon doen. Nu zal het als het heel druk is – we bezochten het bedrijf op maandagochtend – niet altijd lukken op deze wijze verbinding te maken, maar het werkt wel. De slager staat meestal zelf in de winkel en heeft direct contact met zijn klanten. Dat gold ook voor Landwaart.

Welke bakker of ondernemer zoekt op deze wijze verbinding met de consument en weet zijn klanten te interesseren voor de fantastische producten die hij maakt? Ik ken er wel een paar die in het weekeinde in de winkel te vinden zijn. Daar bakken en voor de klant benaderbaar zijn. In de meeste gevallen is hier echter geen sprake van en doordeweeks al helemaal niet.

Natuurlijk, de producten moeten worden gemaakt (elke dag weer), het productieproces is anders en het assortiment is breed. Naast productie is er inkoop, logistiek en nog veel meer te doen. Dat is echter geen excuus om niet in de winkel te zijn. Onderscheid zit niet alleen in het product, maar vooral in de ondernemer en hoe deze met zijn klanten omgaat. In de huidige setting is het niet alleen de kwaliteit van het product, maar vooral de gunfactor. Die gunfactor wordt niet verdiend achter in de bakkerij uit het zicht van de klant, maar vóór de toonbank. Dit belang onderkennen en hierin vooropgaan, is voor veel ondernemers niet vanzelfsprekend, maar kan wel het begin zijn (of de voortzetting) van succes. 

De weg naar succes

  • Een droom hebben
  • Een droom realiseren
  • Lef hebben
  • Niet gespeeld, maar echt uit het overtuiging je weg volgen
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels