artikel

Dinsdag is dé dag voor verkoop grootbrood

Strategie

In een eerdere bijdrage hebben we gekeken naar de categorie kleinbrood in combinatie met de ontwikkeling van deze categorie in de supermarktbranche. Nu is het de tijd voor de categorie grootbrood.

Dinsdag is dé dag voor verkoop grootbrood
Berghuis: ‘Een goed overzicht van uw assortiment is belangrijk voor uw rendement. Daar waar u kunt schrappen, moet u dat doen. Daar waar u waarde kunt toevoegen, moet u opnemen in uw assortiment.’ Foto: Shutterstock

De groep grootbrood is, met een omzetaandeel van 37,1 procent, de grootste productgroep binnen de BakkerijMonitor. Ten opzichte van 2015 is deze categorie met 0,2 procent gestegen. We zien echter wel een daling van het aantal transacties met 0,9 procent. Gemiddeld worden er 1,46 artikelen per transactie verkocht en dat is een fractie (0,8 procent) hoger dan dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde besteding stijgt met 1 procent naar €4,02. Kijken we naar de gemiddelde itemwaarde, dan is de gemiddelde verkoopprijs van een artikel in deze categorie gelijk aan dezelfde periode vorig jaar en gaat een product voor €2,75 over de toonbank.

Dinsdag brooddag?

De verkopen van grootbrood stijgen aanzienlijk op de dinsdag. We zien 3,8 procent meer transacties en de omzet stijgt 6 procent. Ondanks het feit dat er bakkers zijn die dinsdag hebben uitgeroepen tot brooddag, is het wel opvallend dat de gemiddelde itemwaarde stijgt van €2,71 naar €2,85. Het aantal artikelen wat wordt verkocht daalt echter van 1,45 naar 1,40. Ondanks dat stijgt het omzetaandeel grootbrood op de dinsdag van 13,6 procent naar
14,5 procent.

Assortimentsanalyse 2.0

U zult allicht al vaker hebben gehoord dat een goed overzicht van uw assortiment belangrijk is voor uw rendement. Daar waar u kunt schrappen, moet u dat doen. Daar waar u waarde kunt toevoegen, moet u opnemen in uw assortiment. Daarbij wil ik u op het hart drukken dat u dat wel moet doen op basis van de juiste cijfers en feiten om zo de beste conclusies te trekken. Vergelijk u daarbij dan ook met vak(branche)genoten.

De belangrijkste reden is dat u met een goed onderbouwd onderzoek niet alleen weet waar uzelf staat, maar dat het gestaafd wordt met gegeven uit de branche. Zo is het goed om te weten dat kleinere vestigingen een omzetaandeel grootbrood hebben van 42,1 procent en dat grotere vestigingen (>€12.501) een omzetaandeel hebben van 31,9 procent. U wilt toch niet op onderbuikgevoel sturen?

grootbrood grafieken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels