artikel

Wanneer is verszaak eigenlijk speciaal?

Strategie

ABN Amro verwacht een stijging van de omzet in de verssector. Dat is goed nieuws, maar er is ook veel omzet verloren de laatste jaren. Hoe verleidt u uw klanten tot kopen?

Wanneer is verszaak eigenlijk speciaal?
RIJSWIJK – Papiergeld en muntgeld in portemonnee. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

Hoera! We eten meer brood. De ouderwetse bakker maakt zijn comeback. Bij het schrijven van dit stuk vliegen de Facebookberichten mij om de oren. Menig enthousiaste bakker drukt met een grote glimlach op de knop ‘delen’ bij bovenstaande berichten. Kom maar door met die omzet…

En wanneer het enthousiasme weer enigszins is bekoeld, komen we langzamerhand tot het besef dat het nog steeds hard werken is. Ja, we eten meer brood! Maar voelen we ook de hete adem van de supermarkten in onze nek? Gaan industriële bakkerijen ook via web verkopen? Wat zijn de effecten van foodhallen? En zijn ‘eetboxen’ een echte concurrent? Waar sta jij in dat speelveld en hoe ga jij je onderscheiden?

Het is mooi dat ABN Amro met voorspellingen komt ten aanzien van de omzet en afzetontwikkeling in de verssector. En een plus van 0,5 procent meer omzet klinkt erg fraai, maar is niets vergeleken bij de omzetdaling van 15 procent in de jaren 2007 tot en met 2015. Hoewel de eerste maanden in 2016 in ieder geval positief begonnen. Na de feestdagen kunnen we de balans goed opmaken.

De omzet is gestegen met 1 procent bij 0,5 procent meer transacties. Gemiddeld gaan er 2,14 artikelen mee in het ‘tasje’ bij een gemiddelde besteding van €6,48. De gemiddelde itemwaarde is gestegen van €3 naar €3,03. Bij de vestigingen met een omzet tot €5000 steeg de omzet het sterkst, met ruim 8 procent bij ruim 9 procent meer transacties. De gemiddelde besteding is echter iets gedaald. Ook bij vestigingen boven de €12.501 stijgt de omzet met krap 1 procent en blijft het gemiddeld aantal transacties schommelen rond de 1930. De besteding is iets hoger ten opzichte van het vorige jaar, maar ligt €1,43 hoger dan het landelijk gemiddelde. Vestigingen met een omzet tussen de €5001 en €7500 (een derde van de totale deelnemersgroep) hebben een besteding die onder het landelijk gemiddelde liggen.

De conclusies die ABN Amro trekt, zijn helder en duidelijk:
• Voedselspeciaalzaken hebben uitzicht op omzetherstel.
• Versspecialisten moeten zich onderscheiden.
• Samenwerking met producenten, horeca en andere speciaalzaken versterkt de propositie.
Er wordt hier dus expliciet gesproken over voedselspeciaalzaken. En dan komt direct de vraag: hoe speciaal is speciaal? Wat doe ik ervoor om de consument naar de winkel toe te trekken, in de winkel te houden en te ‘verleiden’ tot aankoop? Mag ik je vragen dit eens kritisch door te nemen met een aantal mensen in je naaste omgeving?

Tips

Om zelf tot het besef te komen hoe ‘speciaal’ je bent als bakker of
patissier, deel ik graag een tip. Stel die vraag eens aan je medewerkers en je klanten. Organiseer een
ontbijtsessie of een ‘after-work-borrel’. Gooi je benen op tafel en bevraag medewerkers en klanten waarom ze bij jou werken, en waarom je klanten bij jou kopen. Wat maakt jou speciaal? Wat zouden ze verbeterd willen zien?

tabel juli

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels