artikel

Inzicht in koopgedrag verhoogt de omzet

Strategie

Tijden veranderen en door de juiste inzichten kun je daar handig op inspelen. Inzichten van het koopgedrag bijvoorbeeld. Wanneer bezoeken klanten mijn winkel? Wat zijn de beste en de minste dagen? Welke uren heb ik de meest effectieve bezetting? Kan ik dat beïnvloeden?

Inzicht in koopgedrag verhoogt de omzet
Archief Bakkerswereld

Uit recent onderzoek vanuit de BakkerijMonitor blijkt dat over de eerste 16 weken van 2016 (tot en met 24 april) de omzet in de eerste helft van de week (maandag-woensdag) is gedaald met 0,3 procent, terwijl er in de tweede helft van de week (donderdag-zondag) een daling is gemeten van 0,9 procent.

Uit de tabel blijkt dat het omzetaandeel van periode 1 gestegen is naar 35,3 procent, terwijl dat in 2014 nog 34,1 procent was. Deze stijging gaat ten koste van periode 2, waarbij er in 2016 nog 64,7 procent omzet werd gerealiseerd en in 2014 nog 65,9 procent.

Het omzetaandeel op de zondagen is gestegen van 1 procent naar 1,2 procent, waarbij de druk dan vooral op de vrijdag en de zaterdag is komen te liggen. Maar liefst 62,3 procent van de omzet op de zaterdag wordt gerealiseerd tussen 7.00 en 12.00 uur. Dat is 19,2 procent van uw totale weekomzet. 14,5 procent van uw wekelijkse klanten komt tussen 7.00 en 12.00 uur. ‘Het wegwerken van de rij’ staat vaak boven het adviseren van de producten en aansturen op bijverkoop.

De druk is hoog, de rijen zijn lang en we denken dat klanten niet lang willen wachten. Voor de één is dat zeker het geval, maar de ander komt juist voor de kwaliteit van het product en het sociale karakter. Het is aangetoond dat per uur de gemiddelde besteding daalt naarmate er meer klanten in de winkel komen. In veel gevallen worden per uur vijftien tot twintig transacties per medewerker afgehandeld. Omgerekend is dat drie minuten per transactie! Welke interactie heb je dan nog met de klant? Welke bijverkoop wordt er dan nog gerealiseerd?

Van deze cijferbrij naar de praktijk. Heeft u wel eens nagedacht over een eigen bezorgdienst op de zaterdag(ochtend)? Hoeveel klanten zijn er die niet (meer) in de rij willen staan? Waarom bezorgen pizzaboeren wel en bakkers niet? Waarom staan de brommers van de pizzakoerier ‘s ochtends stil, terwijl ze dan met uw logo kunnen rijden?

Een eenvoudige kosten-batenanalyse kan uitkomst bieden. Klanten die willen laten bezorgen, zijn ook bereid om daarvoor te betalen. Het verlaagd de druk in de winkel en u geeft meer service aan uw klant.

Analyseer de omzetten op specifieke dagen en zet daar het aantal verkoopuren tegenover. Stel uzelf de vraag of uw strategie past bij ‘het wegwerken van de rijen’, of is er ruimte voor een extra medewerker waardoor er minder transacties per uur worden afgehandeld maar waarbij de bijverkoop (en dus de
besteding) gestimuleerd wordt?

berg mei

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels