artikel

Meer Passie, meer Profijt

Strategie

Uitzonderingen bevestigen de regel. Uiteraard zijn er ondernemende bakkers die meer transacties per week hebben. En er zijn ook adviseurs die bij individuele klanten een toename zien van het aantal kopende klanten. Echter, wanneer we ons baseren op de feiten, dan zie ik toch wel wat anders.

Meer Passie, meer Profijt
Plezier is volgens Berghuis één van de belangrijkste P’s. Foto: Van den Dobbelsteen

Uit recent onderzoek blijkt dat het aantal transacties in 2015 ten opzichte van 2014 bij de meerderheid van het aantal deelnemende vestigingen in de BakkerijMonitor is teruggelopen. En deze trend lijkt zich in 2016 door te zetten. Tenzij we het tij weten te keren…

Zonder passie kansloos

Begin april heb ik, samen met retailinnovator Harry Bijl van INretail en een aantal ondernemers, een rondje gemaakt door de Utrechtse binnenstad. Doel van deze stadssafari was meer zicht te krijgen in de verschillende P’s waar je als retailer op kunt sturen. Sommigen van u zullen herkennen dat het (deels) is gebaseerd op de traditionele ‘Marketing-P’s’, maar daar waar tijden veranderen, zien we ook dat zaken als Plaats en Personeel niet meer de lading dekken. Een succesvolle onderneming begint altijd met de P van Passie. Ervaar je die Passie niet of niet meer, dan is het wellicht verstandig eens goed achter de oren te krabben. Want hoe wil je zonder Passie dan, via de overige P’s, naar Profijt? Zonder Passie is die roadtrip kansloos.

Grote ‘kloof’

Dan nog is er werk aan – of zo je wilt in – de winkel. Het komt nog vaak voor dat de ‘kloof’ tussen de productie en de winkel bijzonder groot is. De winkelmedewerkers moeten verkopen wat wordt geproduceerd. En omgekeerd dat de veranderende consument nog onvoldoende wordt vertaald naar productontwikkeling. De oplettende kijker ziet één P die is gericht op het Product, en de overige vier zijn gericht op het vermarkten van die producten (= retail). Weet jij welke P je gaat inzetten om uit dat grijze midden te komen? Hoe zorg jij ervoor dat de Personen in jouw bedrijf (Plek) met Plezier en uitgekiende Promotie ervoor zorgdragen dat het een feestje wordt in jouw bakkerswinkel?

Uitverkocht

‘Meer klanten in je bakkerswinkel’, dat dat leeft in de bakkerijsector getuigd wel van het feit dat de gratis workshop op maandag 9 mei (naar alle waarschijnlijkheid) al is uitverkocht. Binnen een week waren de eerste twintig van de dertig plaatsen al gereserveerd door ondernemende bakkers. Samen met Harry Bijl, Klaes Hoekstra, Joep Gommans en veel enthousiaste bakkers gaan we op zoek naar het antwoord op die ene vraag: Hoe krijg ik meer klanten in mijn bakkerswinkel? Aan de hand van dit nieuwe (IN)retailmodel, een legio aan praktijkvoorbeelden, cijferanalyses en jarenlange ervaring gaan we echt aan de slag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels