artikel

Lichte daling in omzet voor bakkerijen

Strategie

De ruim 225 vestigingen die meedoen aan de BakkerijMonitor hebben hun omzet over 2015 licht zien dalen met 0,6 procent ten opzichte van het jaar 2014. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de BakkerijMonitor, een onafhankelijke bedrijfsvergelijking van bakkers.

Lichte daling in omzet voor bakkerijen
Fotopersbureau Dijkstra

De omzetdaling bij de 225 bij BakkerijMonitor aangesloten vestigingen is voornamelijk veroorzaakt door een daling van het aantal kopende klanten (- 2,5 procent). De omzet is nog enigszins op peil gebleven door een hogere besteding (+ 1,9 procent) en de verkoop van meer (+ 0,5 procent) artikelen per transactie. De grootste procentuele omzetstijgingen zijn waarneembaar op de donderdag en de zondag, met respectievelijk 17 procent en 3 procent.

De maand december (goed voor 12 procent van de jaaromzet) sprong er positief uit. Met 1,4 procent meer transacties en 1,3 procent meer omzet hebben we de maand positief kunnen afsluiten. De gemiddelde besteding is licht gestegen met 0,6 procent naar €8,01 (van €7,96) Daarnaast werden er iets minder artikelen verkocht (van 2,14 naar 2,13) De maand met de grootste omzetdaling was mei met een min van 7,8 procent bij 11,3 procent minder transacties. Op de vrijdagen hebben we een omzetdaling van 2,1 procent moeten incasseren, terwijl het aantal kopende klanten daalde met 4 procent. Bij 37,7 procent van alle deelnemers was een omzetstijging te zien.

Koopavonden

Nog maar 2,5 procent van de totale omzet in de BakkerijMonitor wordt gerealiseerd op een koopavond (van 17.00 – 21.00). Hiervan is 83 procent van de omzet tussen 17.00 en 18.00 uur.

Er is een kleine omzetdaling van 0,8 procent ten opzichte van het vorige jaar. Mocht u geen verplichtingen hebben om open te zijn vanuit de ondernemersvereniging, dan is het wellicht lonend om goed te kijken naar de kosten en opbrengsten en per saldo het rendement. Wellicht zijn er betere manieren om klanten op andere tijden naar de winkel te bewegen.

Gemiddelde besteding

Bij 63 procent van de deelnemers ligt de bandbreedte tussen een omzetdaling van 5 procent en een omzetstijging van 5 procent. Daarnaast is bij 88 procent van de deelnemers de gemiddelde besteding gestegen ten opzichte van het vorige jaar.

Bij de 25 procent best presterende vestigingen op het gebied van ‘unieke artikelen per bon’ ligt het gemiddelde op 2,5 artikelen. Bij de 25 procent minst presterende ligt dat gemiddelde op 1,8 artikelen. Informatie die u als bakker kunt (lees: moet) gebruiken om te zorgen dat u de beste wordt of blijft.

Deelnemers aan de BakkerijMonitor ontvangen eveneens op productgroep een analyse, zodat bekend is hoe alle deelnemers hebben gepresteerd.

pijl feb

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels