artikel

Kans voor het ambacht

Strategie

Wekelijks ontvangen de deelnemers aan de BakkerijMonitor de gegevens van omzet- en afzetontwikkelingen. Drie keer per jaar wordt de omzetontwikkeling in groot- en kleinbrood vergeleken met het supermarktkanaal.

Kans voor het ambacht
Uit de cijfers van de reguliere supermarkt blijkt dat het voorverpakte grootbrood en kleinbrood in omzetaandeel aan het afnemen is. Foto: Koos Groenewold

Deelnemers aan de BakkerijMonitor zien dat de categorie grootbrood een kleine daling laat zien van 0,6 procent (tabel 1) ten opzichte van vorig jaar. Deze daling is aanzienlijk minder scherp dan de daling in de reguliere supermarkten (-3,4 procent). De daling wordt veroorzaakt door 1,5 procent minder transacties, per transactie wordt er 1 procent meer artikelen verkocht. Het gemiddelde bonbedrag stijgt met 0,8 procent naar €4,07 en de gemiddelde itemwaarde blijft gelijk op €2,84.

Kijken we naar de categorie kleinbrood, dan zien we een stijging van 3,4 procent. Deze stijging wordt veroorzaakt door 2,6 procent meer transacties, 2,5 procent minder verkochte artikelen en een gemiddelde besteding die gestegen is van €3,40 naar €3,43 per transactie. De gemiddelde itemwaarde is eveneens gestegen van €2,22 naar €2,29.

Bas Brunt, senior marketing consultant bij ISMC: ‘Als we kijken naar het reguliere supermarktkanaal (exclusief Aldi en Lidl) zien we over het afgelopen jaar een licht groeiende omzet van ruim €1,2 miljard. De categorie grootbrood blijft achter met een daling van 3,4 procent. We zien echter een verdere verbetering in de presentatie en een groeiend aandeel grootbrood dat in de winkel wordt afgebakken (62 procent). Dit heeft een hogere versbeleving en kwaliteitsperceptie tot gevolg en wint daardoor terrein ten opzichte van het brood dat voorverpakt wordt aangeleverd.’

De categorie kleinbrood blijft zich volgens Brunt met een index van 6,1 procent positief ontwikkelen binnen het reguliere supermarktkanaal. De groei wordt deels verklaard door het groeiende aanbod en assortiment, maar zeker ook door voordelige multibuys zoals scherp geprijsde producten (tien witte bolletjes of vier croissantjes voor één euro). Winkelverpakt kleinbrood stijgt met 8,2 procent fors en heeft momenteel een omzetaandeel van 38 procent van het totale kleinbroodassortiment in de supermarkt. Voorverpakt kleinbrood stijgt met 4,7 procent en moet dus een klein stukje omzetaandeel afstaan aan winkelverpakt kleinbrood.

Friso Berghuis: ‘De trend die ik lees uit de cijfers van de reguliere supermarkt is dat het voorverpakte grootbrood en kleinbrood in omzetaandeel aan het afnemen is. Er wordt meer in de winkel afgebakken, verpakt en verkocht. Meer versbeleving dus! Voor de ambachtelijke bakker een uitgelezen kans om hier weer bovenuit te steken.

Brunt: ‘De bescheiden daling van de categorie grootbrood vanuit de BakkerijMonitor is hoopgevend voor de ambachtelijke bakkerij. Uiteraard zijn er bakkers die wel een daling zien binnen hun categorie grootbrood ten opzichte van vorig jaar. Door goed te sturen op het assortiment valt er voor hen zeker winst te behalen. Denk daarbij aan alternatieve productgroepen en de bekende ‘op de fiets spring-artikelen’. Het management van het assortiment is nu van groot belang. Hierbij sturen we vooral op assortiment en presentatie, maar zeker ook op winkelinrichting, uitstraling en communicatie.’

bak 11 ka

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels