artikel

‘Bekroond met Goud’ promoot ambachtelijk kwaliteitsproduct richting consument

Strategie

De moderne bakker wil méér en gerichter communiceren met zijn klanten. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) springt hierop in met een nieuwe dienst voor ambachtelijke bakkers; ‘Bekroond met Goud’. Deze kwaliteitsstandaard helpt bakkers om hun kwaliteitsproducten te promoten en op deze manier de verkoop te stimuleren. ‘Door de bekroning is de verkoop met dertig procent gestegen.’

‘Bekroond met Goud’ promoot ambachtelijk kwaliteitsproduct richting consument

De NBC Productkeuringen zijn al meer dan honderd jaar een begrip in de bakkerijwereld., ‘Deze technische keuringen zijn een uitstekende kwaliteitscontrole waarmee de bakker zijn product kan verbeteren, maar zijn minder geschikt om direct richting de consument te communiceren’, geeft David de Bruijn, communicatiemanager bij het NBC, aan.

‘Bekroond met Goud’, de nieuwe dienst van het NBC, speelt daar perfect op in! ‘Bekroond met Goud’ is opgezet om de beste producten van bakkers onder de aandacht te brengen bij klanten. Bakkers kunnen hun producten laten keuren en consumenten, aan de hand van de behaalde titel, laten zien hoe goed hun producten zijn. Dat er daadwerkelijk behoefte is aan een dergelijke dienst is inmiddels gebleken: op de ‘Bekroond met Goud-pilot’ die we vorig jaar draaiden met oliebollen, kwamen hele enthousiaste reacties. Bakkers lopen echt warm voor deze dienst. Met als resultaat dat tientallen bekroning werden uitgereikt.’

Verschil met productkeuringen

Het grote verschil met de vertrouwde productkeuringen van het NBC – die overigens gewoon blijven bestaan- is de eenvoudigere en consumentgerichte aanpak (zie kader). ‘Bij de normale productkeuringen geven we cijfers, terwijl we bij ‘Bekroond met Goud’ werken met ‘gouden medailles’. Dit is veel tastbaarder voor een klant’, aldus de Bruijn. ‘Daarnaast ondersteunt het NBC de bakkers met on- en offline communicatiemiddelen, om hun bekroning meer exposure te geven. Zo krijgt elke bekroning een plek op de speciaal voor consumenten ontwikkelde website. De resultaten zijn vanaf hier makkelijk door iedereen te delen via social media-buttons.’

Hoewel de eisen voor de ‘Bekroning met Goud’ streng zijn, is het volgens De Bruijn voor iedere bakker realistisch om de titel binnen te halen. ‘Maar hij moet wel de schouders eronder zetten en een kwalitatief hoogwaardig product afleveren.’

Bekroond ‘Kasteelbrood’

Logo De Seelse BakkerEén van de bekroonde bakkers is Bas van Leersum, eigenaar van De Seelse Bakker in Doorwerth. Van Leersum hoorde via zijn contactpersoon van het NBC over ‘Bekroond met Goud’. Hij besloot zijn ‘Kasteelbrood’ – een meergranen gedecoreerd vloerbrood dat werd ontwikkeld op verzoek van de lokale horeca en vervaardigd met bloem uit de regio – te laten keuren. ‘Ik koos bewust voor dit product omdat het één van onze specialiteiten is, iets unieks. De bekroning maakt het marketingverhaal rondom dit streekproduct compleet. Door de keuring hoopte ik de verkoop te stimuleren.’

KasteelbroodOp 25 oktober jongstleden mocht Van Leersum het Bekroond met Goud-certificaat in ontvangst nemen voor zijn Kasteelbrood. ‘Om eerlijk te zijn, kwam de toekenning van Bekroond met Goud niet als een hele grote verrassing. Kwaliteit is namelijk ons belangrijkste handelsmerk; wij streven naar een topproduct, iedere dag opnieuw. Om die kwaliteit vast te houden, hebben we ons gespecialiseerd in brood; banket kopen we deels in bij een collega. Door samen te werken en onderling producten uit te wisselen, kunnen we onze klanten allebei de allerbeste kwaliteit leveren.’

Verkoopstijging van 30 procent

Van Leersum lijstte het Bekroond met Goud-certificaat in en gaf het een prominente plaats op de toonbank, met de ‘Kasteelbroden’ ernaast natuurlijk. ‘Elke dag leggen we meer broden neer en iedere keer opnieuw zijn ze aan het einde van de dag op. Sinds de bekroning is de verkoop met dertig procent gestegen; we verkopen nu zo’n 25 ‘Kasteelbroden’ broden per dag. Mensen vinden het leuk dat hun bakker zo’n goed resultaat heeft behaald en willen zo’n bijzonder product graag eens proberen. Dat het NBC een bekroning altijd op Facebook plaatst geeft de verkoop ook een boost.’

Niet alleen de klanten, maar ook de medewerkers van De Seelse Bakker zijn enthousiast; ‘Onze medewerkers zijn enorm trots op de Bekroond met Goud-titel. Op deze manier hebben zij ook een extra verhaal bij het brood, wat ze kunnen overbrengen naar de klant.’

Meer producten voor keuring

posterHet positieve resultaat van de eerste keuring heeft van Leersum doen besluiten nog meer producten te laten keuren. ‘Begin december wil ik mijn oliebollen inzenden, zodat we bij een ‘Bekroning met Goud’ rondom de feestdagen flink kunnen knallen qua verkoop. En rond Pasen overweeg ik de keuring van een Paasbrood of ander streekproduct.’

Volgens de ondernemer heeft het echter geen meerwaarde om de ‘Bekroond met Goud-dienst’ in te zetten voor alle producten. ‘Deze keuringen hebben naar mijn idee alleen toegevoegde waarde wanneer je ze af en toe inzet. Een dergelijk keurmerk stimuleert de consument om een bijzonder product uit te proberen. Leg je tien met goud bekroonde producten in de winkel, dan is het effect weg.‘

‘Bekroond met Goud’, hoe werkt dat?

Producten die door de bakker worden aangemeld voor ‘Bekroond met Goud’ worden door een medewerker van het NBC opgehaald. Vervolgens beoordeelt één van de ervaren en onafhankelijke keurmeesters van het NBC de producten op een aantal vooraf vastgestelde uniforme beoordelingscriteria. Per product krijgt de bakker een mooi vormgegeven beoordelingsrapport, dat tevens kan worden ingezet als promotietool. Het resultaat van ‘Bekroond met Goud’ wordt uitgedrukt in gouden medailles; per beoordelingsonderdeel kan een bakker maximaal vijf gouden medailles behalen. Scoort een product op tenminste drie beoordelingsonderdelen vijf gouden medailles én op de overige onderdelen minimaal vier gouden medailles, dan wordt de titel toegekend. Middels promotiemateriaal wordt de kwaliteit van het product gecommuniceerd richting de consument.

Kosten

De kosten voor het eerste te keuren product bedragen 90 euro. Voor ieder extra product dat met dezelfde rit wordt meegegeven aan de koerier, betaalt de bakker 43 euro. Het bedrag is inclusief het bemonsteren/de voorrijkosten, de beoordeling van het product, het beoordelingsrapport, het certificaat, een vermelding op de website www.bekroondmetgoud.nl en een digitaal persbericht. Bakkers kunnen tegen een kleine vergoeding extra promotiemiddelen bestellen, zoals schapkaarten, online banners, posters en stickers.

Belangstelling?

Meer informatie vindt u op www.bekroondmetgoud.nl of www.nbc.nl/bekroondmetgoud. Hier kunt u ook producten aanmelden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels