artikel

Tien tips voor het bepalen van een eigen onlinestrategie

Strategie

Bedrijven die online nadrukkelijk aanwezig zijn, behalen over het algemeen betere resultaten en zijn meer waard. Dat geldt ook oor bakkerijen. Er liggen kansen en mogelijkheden, maar hoe ga je te werk? Tien tips voor het bepalen van een online strategie.

Tien tips voor het bepalen van een eigen onlinestrategie

Zonder internet kan het ook, zegt een enkeling. Om vervolgens aan te geven dat het met zijn of haar onderneming, een bakkerij in dit geval, goed gaat. ‘Ik richt me op een vaste klantengroep in mijn directe omgeving. Mijn zaak ziet er aantrekkelijk uit en ik verkoop eersteklasproducten.’ Toch is de kans groot dat deze bakker zichzelf tekort doet. ‘

Hij mist kansen en doelgroepen’, zegt Björn Schaap, bedrijfsadviseur bij Flynth. Hij legt zich toe op het maken van bedrijfskundige analyses met het accent op de onlinestrategie.

1. Sla nu toe
Bakkers zullen bij het bepalen van hun onlinestrategie moeten weten wie hun concurrenten zijn, waar ze zitten en ze moeten hun klanten kennen. Schaap: ‘Als het klanten zijn die vooral gaan voor goedkoop, moet je je afvragen of je ze wilt behouden. Je hebt nu nog de kans om je online een positie te verwerven en je te richten op andere klantgroepen. Er komt een moment dat dat niet meer kan of op zijn minst erg moeilijk gaat worden.’

2. Uitstraling
‘Wie bepaalde doelgroepen wil aanspreken, kan dat het beste online doen. Dat werkt het meest efficiënt. De uitstraling van de website en van de andere online-uitingen moeten parallel lopen met de uitingen in de zaak en de producten die worden aangeboden. De verschillen tussen online en de fysieke omgeving worden steeds kleiner in de perceptie van de klant. Als de vitrine modern en uitdagend is, zal de site dat ook moeten zijn. Dat lijkt een open deur, maar de praktijk wijst uit dat het hier nog wel eens spaakloopt.’

3. Smartphone
‘Ondernemers moeten rekening houden met het feit dat vooral jongeren online erg goed de weg  weten, en daar meerdere uren per ag aanwezig zijn. De smartphone speelt een belangrijke rol.  Internetsites dienen op die smartphone afgestemd te zijn. Daarnaast spelen sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram een rol. Verbindingen tussen de website en deze media zijn gewenst.’

4. Doelgroepen
Maar hoe kun je als bakker doelgroepen aanspreken? Dat kan door in te spelen op trends of ontwikkelingen. Schaap: ‘Denk aan gezondheid. Laat weten dat je je brood op een eerlijke, ambachtelijke manier produceert en dat dat brood lekker is. Je kunt ook de nadruk leggen op echtheid. Laat zien en weten dat je op een ambachtelijke manier taarten en broden bakt. Plaats filmpjes op YouTube. Meldt dat jouw speltbrood voor de volle 100 procent uit spelt bestaat en niet voor een klein deel. Zo bereik je mensen die bereid zijn om iets meer te betalen voor jouw producten. Je onderscheid je van andere aanbieders, van de supermarkten bijvoorbeeld, die zich toeleggen op gemak en lage prijzen.’

5. Acties communiceren
Internet leent zich goed voor het communiceren van acties. Wie wil uitstralen nadrukkelijk met gezondheid bezig te zijn, kan zich bijvoorbeeld aansluiten bij de lokale marathon. Schaap: Verstrek ten behoeve van die marathon producten, zoals repen, waar veel energie in zit. Zodat je klanten zien dat je meer te bieden hebt dan anderen.’

6. Regio
Bakkers kunnen hun uitingen ook afstemmen op de stad of de regio om zich te identificeren met de doelgroep die daar woont. Schaap: ‘Richt je op lokale helden. In Zwolle zou dat Ron Jans kunnen zijn, de sympathieke trainer van eredivisieclub PEC Zwolle. Je zou broodjes de naam van zo’n persoon kunnen geven. Wel eerst vragen of hij dat goed vindt natuurlijk.’

7. Online bestellen
Ook zelfstandige bakkers kunnen inspelen op gemak. Door online bestelmogelijkheden aan te bieden, bijvoorbeeld. Destadsbakker.nl in Zwolle laat zien hoe je dat kunt aanpakken. Klanten kunnen hun bestelling online doorgeven en afhalen op een door hen gewenst tijdstip. Het laten thuisbezorgen van de bestelling is ook mogelijk. Schaap: ‘Je laat op deze manier ook zien dat je meegaat met nieuwe ontwikkelingen waardoor je nieuwe doelgroepen aanspreekt.’

8. Uitstippelen strategie
Maar op welke wijze ga je te werkbij het uitstippelen van een online strategie en bij het bouwen van de website? Welk bedrijf is geschikt om mee samen te werken? Het gaat erom wat de ondernemer wil en hoeveel hij ervoor wil uitgeven. Bedrijfsadviseur Schaap: ‘Wij kunnen ondernemers daarin begeleiden. In eerste instantie analyseren we het bedrijf. Hoe staat dat er voor? Wat zijn de kansen, wat zijn de risico ’s , hoe groot mag de investering zijn? We brengen ook de behoeften en wensen in kaart en kunnen nagaan hoe we daar op kunnen inspelen’. Flynth draagt suggesties aan van bedrijven die aan de wensen van de ondernemer kunnen voldoen en daarbij ook binnen het budget blijven. Schaap: ‘Daarbij wordt ook nagegaan waar de nadruk ligt. Gaat de ondernemer veel aandacht besteden aan een optimale vindbaarheid of zijn andere aspecten zoals e-mailmarketing van groot belang?

9. Kosten onderschat
De kosten van het bouwen of verbouwen van een website zijn meestal hoger dan gedacht. Toch is zelf bouwen niet aan te raden. Het vergt tijd en de resultaten vallen tegen. Professionals gaan efficiënt te werk. Ze weten ook wat er gebeuren moet om een optimale vindbaarheid te verkrijgen. Schaap: ‘Kies in dit geval voor een partij waar je een aantal jaren mee vooruit kunt.’

10. Blijf persoonlijk
Uitlatingen op websites en andere media moeten geloofwaardig zijn, zegt Schaap. ‘Authenticiteit is belangrijk, zeker op social media. Beloftes moeten waargemaakt kunnen worden. Ook kunnen ondernemers berichten die interessant zijn voor de doelgroep afwisselen met berichten over hun eigen onderneming, bijvoorbeeld in een verhouding van 19 staat tot 1.

 

Digitale touchpoints in de zaak
Ondernemers kunnen ervoor kiezen om de klant op meer (digitale) plekken te benaderen. Waar voorheen de klant de winkel inliep, wat rondkeek, een keuze maakte en dan iets kocht, laten klanten zich steeds vaker beïnvloeden door digitale media voordat ze de aankoop doen, zegt Schaap. Het gaat in dit geval over digitale touchpoints. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat binnen 5 jaar 53 procent van de Europese detailhandelsverkopen beïnvloed worden door digitale touchpoints. De oorzaak is onder andere de toename van smartphonebezitters. Wat zijn dan digitale touchpoints? Heel simpel is het een contactmoment met de klant. Wat uitgebreider: het bereiken van een individu door het leveren van jouw boodschap door middel van digitale media. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vier schermen: tv, pc, tablet en mobiel. Waarom is dit van belang? Omdat je op deze manier de reis die de klant maakt, van oriëntatie tot aankoop, kunt koppelen aan digitale touchpoints door de juiste inzet van bijvoorbeeld jouw website, YouTubekanaal en Facebookpagina. Een concreet voorbeeld voor een bakker zou een scherm in de etalage kunnen zijn waar de beoordeling van klanten over de kwaliteit van het brood wordt getoond.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels