artikel

Dicht of open?

Strategie

Er zijn weleens dagen in het jaar die ‘raar’ vallen. Daarmee bedoel ik dat het wel een maandag lijkt, als wij en onze klanten wakker worden op een dinsdag en dat de dinsdag na Tweede Paasdag is. Heel wat mensen zijn dan even uit het weekritme geslagen. Ik probeer dan altijd zelf alle maandagtaken ook in die dinsdag te proppen, zodat ik op woensdag weer goed op schema zit. Natuurlijk lukt dat nooit helemaal goed en dan ga je toch dingen vergeten die je normaal nooit vergeet. Ook in de winkel zijn er kleine misverstanden en komen bijvoorbeeld klanten op dinsdag hun maandagbestelling ophalen.

Dicht of open?

De aanleiding voor dit verhaal is de vraag van onze adviseuse of we de zaterdag na Kerstmis open zijn. Dat is nu typisch zo’n rare dag na twee feestdagen. Op de kalender is dat een zaterdag, maar ik weet nu al dat het in de winkel geen zaterdag mag heten. Hamvraag is dan: ga je open of niet? En zo ja: hoeveel ga je verkopen?

Het blijkt dat de meningen onder bakkers verdeeld zijn. Er zijn echte rekenaars onder ons die op pure kostenberekening de winkel sluiten. In ons geval is het zo, dat wij klantenservice zwaarder laten wegen dan de extra kosten, en ik wil  goede argumenten kunnen geven aan mijn klanten om vier dagen op rij te sluiten. Die heb ik niet, dus is er geen twijfel: wij zijn open!

De kosten kun je drukken als je het assortiment en aantal personeelsleden aanpast. Ook starten de bakkers op Tweede Kerstdag pas na middernacht met hun werk. Voor normale zondagen is er ook een keuze om open te gaan of te gesloten te blijven. Tegenwoordig zijn er weinig wettelijke belemmeringen om ook op zondag te openen en spelen vooral financiële en persoonlijke redenen een rol. Het argument klantenservice kun je ook bij de zondagsopening gebruiken, maar bij zes dagen per week werken ligt toch echt de grens! Hier spelen dus ook persoonlijke redenen mee.

Gelukkig merk ik zelf dat klanten een goede realiteitszin hebben wat betreft onze openingsdagen: ze gunnen ons de zondag vrij en zijn blij als we op de overige dagen de winkel vol lekkers hebben liggen. Dat is dus een goed evenwicht tussen service en kostenbeheersing!

 

Yvonne van Gils, met echtgenoot Léon eigenaar van Bakkerij Van Gils in Chaam

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels