nieuws

Olympisch broodje verkopen niet toegestaan

Nieuws 1306

Aan de vooravond van de Olympische Spelen in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang zijn er vast bakkers die zich willen onderscheiden met een Olympisch broodje of een gebakje versierd met de vijf Olympische ringen. Doe dat niet, adviseert sportkoepel NOC*NSF, want het is niet toegestaan. Wie het toch doet, riskeert een vordering.

Olympisch broodje verkopen niet toegestaan

‘Succes verzekerd als je op een creatieve manier inhaakt op een groot event waar Nederland meestal goed scoort’, zegt marketingdeskundige Frank de Bruin van bureau Activate & Co. ‘Dat is zo bij het WK en EK voetbal, maar ook bij de Olympische Spelen.’ Toch is het geen goed idee om zomaar met een Olympisch broodje of een gebakje met de Olympische ringen te komen. De eventuele opbrengsten wegen namelijk niet op tegen de lasten.

Officiële sponsoren beschermen

Commerciële uitingen tijdens de Spelen, die aanstaande vrijdag van start gaan, zijn volledig aan banden gelegd, waardoor inhaken lastig is. Rondom het evenement zijn tal van regels opgesteld om officiële sponsoren te beschermen en te bevoordelen. Zo mag het Olympische logo met de vijf ringen niet zonder toestemming worden gebruikt, net als de logo’s van NOC*NSF, IOC (Internationaal Olympisch Comité) en alle Zomer- en Winterspelen. Daarnaast zijn woorden als ‘Olympisch’, ‘Olympiade’, ‘Olympic’ en ‘Pyeongchang 2018’ beschermd. Een Olympisch broodje? Niet toegestaan. Alleen sponsoren van NOC*NSF krijgen een exclusief recht om de Olympische woord- en beeldmerken te gebruiken in hun reclame-uitingen. ‘IOC en NOC*NSF willen het Olympische logo beschermen omdat het uitdrukking geeft aan de Olympische gedachte: sport is van ons allemaal’, stelt een woordvoerder. Oneigenlijk gebruik wordt actief bestreden.

Foto, naam, sportprestatie ook verboden

Volgens de IOC-regelgeving is het ook niet toegestaan om een naam, foto of sportresultaat van Olympische atleten voor commerciële doeleinden te gebruiken tijdens de Olympische periode. Deze periode is vanaf 9 dagen voor de Olympische Spelen tot en met 3 dagen na de Olympische Spelen. Alleen IOC-Toppartners, de NOC*NSF sponsors (Partners in Sport) en Broadcasting Rights holders mogen onder bepaalde voorwaarden promotionele acties met gebruikmaking van de naam, afbeelding of prestaties van de atleten doorzetten tijdens de Olympische periode.

Reageer op dit artikel