nieuws

NBC: ‘Transparantie rondom broodsoorten noodzakelijk’

Nieuws 1025

Er moet snel wetgeving komen voor broodaanduidingen. Dat stelt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen na een kritisch item over brood en de bakkerijsector in het televisieprogramma Jinek van woensdag 10 januari. Met deze wetgeving komt er transparantie richting de consument en dit versterkt het imago van brood.

NBC: ‘Transparantie rondom broodsoorten noodzakelijk’
Het is volgens het NBC van belang dat er snel wetgeving komt voor broodaanduidingen..

Gisterenavond haalde journalist Teun van de Keuken (Keuringsdienst van Waarde, Volkskrant) in het programma kritische onderwerpen aan zoals het kleuren van brood, zuurdesembrood zonder zuurdesem en speltbrood dat niet volledig van spelt is gemaakt. Dit naar aanleiding van de uitreiking van ‘Het Gouden Windei’ aan Jumbo voor het ‘Goudeerlijk boeren maïsbrood zonder maïsmeel’.

Flip van Straaten, directeur NBC.

De uitzending heeft volgens het NBC invloed op de hele bakkerijsector. ‘Zowel ambacht als industrie werden bij naam genoemd en worden als niet transparant neergezet’, zegt NBC-directeur Flip van Straaten daags na de uitzending.

Consument wil transparantie 

Al langere tijd willen de brancheorganisaties NVB en NBOV wettelijke afspraken maken rond broodaanduidingen als ‘desembrood’, ‘speltbrood’ en ‘meergranenbrood’. Ook willen zij een verdere verscherping van de definitie van volkorenbrood en volkorenmeel. ‘Daarmee krijg je transparantie waar de consument ook om vraagt’, aldus Van Straaten.

De uitzending van Jinek geeft volgens hem het belang aan van een dergelijke wetgeving. ‘NBC heeft er daarom bij de overheid nog maar eens op aangedrongen om snel met deze wetgeving te komen – iets wat ook door het Voedingscentrum wordt ondersteund. Zonder heldere standaarden voor deze producten, en zonder handhaving hierop, wordt het imago van de hele sector geschaad.’

In dezelfde uitzending van Jinek wordt ook volkoren genoemd. Daar werd volgens de NBC-directeur juist heel positief over gesproken. ‘En daar is wetgeving over – de consument weet dus wat hij koopt. Er is geen discussie en volkorenbrood staat te boek als betrouwbaar.’

De uitzending van Jinek is HIER te bekijken.

Heldere communicatie via brood.net

Via het online platform www.brood.net communiceert NBC namens de bakkerijsector met de consument. Op de website en de sociale mediakanalen is eerlijke informatie over de smaak, veelzijdigheid en de gezondheid van brood te vinden.

LEES OOK: Aangepast Warenwetbesluit

 

 

Reageer op dit artikel