nieuws

Beko Coöperatie op chocolade-tour in Gent

Nieuws 258

Beko Coöperatie organiseert in het kader van Chocolade Compeet geregeld een chocoladetour. Begin juni bezochten zo’n vijftig bakkers en chocolatiers naar Gent om inspiratie op te doen.

Beko Coöperatie op chocolade-tour in Gent

Na een succesvolle chocoladetour in Antwerpen in april, reisde Beko met Chocolade Compleet op 6 juni naar Gent. ‘Gent is net wat kleiner dan Antwerpen, maar de winkels die we bezochten bleven zeker niet achter bij de chocolade-trends die we ook in Antwerpen zagen’, aldus de organisatie. Te voet leidde de tour langs de mooiste chocoladewinkels met ieder een eigen verhaal, prachtige creaties en verbluffende smaken.

Chocolaterie Van Hecke

De bakkers, banketbakkers en chocolatiers bezochten onder meer Chocolaterie Van Hecke. Sinds 1937 is dit bedrijf gevestigd in de Koestraat. Daar staan inmiddels de derde en vierde generatie samen in zowel de winkel als productie. De nieuwe generatie zorgde voor de nodige vernieuwing zoals een nieuw logo, nieuwe moderne verpakkingen, een tearoom. Ze serveert er tegenwoordig naast chocolade en patisserie ook luxe broden. Alles volgens de kernwaarden: versheid en kwaliteit. Ook geeft de patissier regelmatig chocoladeworkshops in het atelier.

Hier proefden de deelnemers een fris en luchtig dessertje van onder andere mango, passievrucht en chocolade crumble. Daarnaast krijgen een vrolijke Green Blossom chocoladelolly, welke de zaak vorige zomer serveerde op Tomorrowland.

Chocolatier Joost Arijs

In de winkel van patissier en chocolatier Joost Arijs draait het om de puurheid van de ingrediënten. Er wordt gewerkt met verfijnde, zuivere smaken en een subtiel spel van texturen en  contrasten. De winkelinrichting straalt ‘less is more’ uit, zodat de kleurrijke producten de hoofdrol spelen in de vitrine. Na een frambozen-macaron krijgen de deelnemers op het terras een kunstwerkje geserveerd, opgebouwd uit verschillende laagjes met o.a. krokante praliné feuilletine biscuit, crémeux van hazelnoot, karamel-melkchocolademousse en een hazelnoot dacquoise. Het gebakje is geairbrusht voor een fluweelzachte, stijlvolle look.

Chocolade met een eigen verhaal

Vervolgens leidt de tour naar Mayana Chocoladebar, gelegen in een studentenbuurt. De deelnemers wanen zich even in een exotisch oord. Binnen worden ze verwelkomd door de chocoladegeur van versgebakken brownies en indrukwekkende tribal-muziek. Mayana hint naar de cultuur van de Maya’s en werkt volledig volgens het Planet People Profit-concept. De eigenaar heeft veel passie voor duurzame chocolade en streeft altijd naar eerlijke en transparante inkoop van al zijn grondstoffen. Naast de brownie met eigen gekozen topping proeven de deelnemers van de eerste batch zelfgemaakte chocolade.

Hoorebeke aan Sint-Baafsplein

De winkel van Van Hoorebeke is gesitueerd op een toplocatie aan het Sint-Baafsplein en is onlangs gerestyled. Klanten kunnen  door een glazen plaat in de vloer de productieruimte bekijken De quote ‘Chocolate is the key to happines’ komt binnenkort nog als finishing touch aan de muur te hangen in maar liefst acht talen. Ideaal voor de toeristen aan die bij Van Hoorebeke dagelijks met alle liefde uitleg en persoonlijk advies krijgen. Het bedrijf zweert bij het werken met verse ingrediënten en heeft de recepten helemaal geperfectioneerd.

Smaken met diepgang

Een van de groepen sluit de Trendtour af bij Yuzu, waar de eigenaar vertelt dat hij na een carrière- switch zijn passie voor archeologie en interesse in de Japanse cultuur heeft gecombineerd met de chocolade. Aan de hand van een gevoel/herinnering, een film(personage) of een inspirerende locatie wordt een diepere betekenis gegeven aan smaken. De minimalistische pralines hebben allemaal exact dezelfde vorm, wat het geheel een strakke uitstraling geeft. Het onderscheid wordt gemaakt door decoratie, buitengewone smaakcombinaties en uiteraard het unieke verhaal per praline. Smaken als eekhoorntjesbrood, tabak en whisky en zwarte truffel en tonkabonen springen in het oog.

Het assortiment verschilt van dag tot dag aangezien er van iedere praline slechts 96 stuks worden geproduceerd. Op is op. De bezoekende bakkers proeven pralines naar eigen keuze en worden verrast met een kunstwerkje wanneer ze een doosje laten vullen. Dat heeft iets weg van een chocoladeschilderijtje.

Foto's

Reageer op dit artikel