nieuws

Genootschap start in juni met pilot ‘Ambitie in Ondernemen’

Nieuws 1770

Het door het Genootschap voor de Bakkerij omarmde programma ‘Ambitie in Ondernemen’ start in juni. Zeven bakkerijondernemers hebben zich aangemeld voor deelname aan deze pilot, die hun bedrijfsvoering naar een hoger plan moet tillen.

Genootschap start in juni met pilot ‘Ambitie in Ondernemen’
De pilot is bedoeld om ondernemers hun bedrijfsvoering naar een hoger plan te laten tillen. Foto: VMN

De zeven ondernemers schreven zich in voor het programma ‘Ambitie in Ondernemen’ (AiO) na een door het Genootschap georganiseerde informatiebijeenkomst aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Kartrekker van het project is hoogleraar Arjen van Witteloostuijn, die in België al succes boekte met dit programma.

Het Genootschap heeft het opleidingstraject ontwikkeld zodat zogenoemde ‘koplopers’ uit de branche andere ambitieuze bakkerijondernemers kunnen ondersteunen en stimuleren om hun bedrijfsvoering naar een hoger plan te tillen. Het programma, dat een maatwerktraject is, heet ‘Ambitie in Ondernemen’ (AiO) en is een samenwerking met Interventietraject JADS, VU Amsterdam, Antwerpen Management School (AMS) en MKB Nederland.

Zeven deelnemers

De bakkerijondernemers die zich voor het AiO-traject hebben ingeschreven zijn Harm Lamers, Alexander Bekkers, Tom van Otterloo, Jack de Wit, Ed Jonker, Paul Jolink en Steve Bouman. ‘Mogelijk volgen nog enkele deelnemers’, zegt Ronald Menting van het Genootschap. ‘De informatiebijeenkomst in Amsterdam was zeer succesvol en wellicht dat we nog enkele belangstellenden mogen verwelkomen. In ieder geval kunnen we aan de slag. We starten in juni, zodat medio september de eerste deelnemers het traject afronden.’

‘Ik wil groeien, maar het lukt niet’

Arjen Witteloostuijn heeft al ervaring met het AiO-project in Vlaanderen. Hier begeleiden hij en zijn team, ondernemers op een wetenschappelijke manier bij allerlei vraagstukken en het maken van strategische beslissingen.

Arjen van Witteloostuijn
Foto: KNAW

Door persoonlijke gesprekken, benchmarking en coaching wordt de deelnemers richting gegeven die hen helpen bij hun specifieke hulpvraag. Die hulpvraag kan volgens de professor van alles zijn: ‘Ik wil groeien, maar het lukt niet. Hoe komt dat? Mijn marges blijven ondanks groei gelijk, hoe kan ik dat veranderen? Ik wil internationaliseren, waar moet ik beginnen? Ik wil mijn bedrijf overdragen maar hoe een aan wie? Mijn bedrijf verkeert in zwaar weer, ik zit in de problemen. Wat kan ik hier aan doen?’

Duidelijke analyse van het bedrijf

‘Tijdens drie intensieve gesprekken maken we een duidelijke analyse van jouw onderneming: de huidige situatie en de nieuwe uitdagingen. Op basis van die informatie bekijken we de sterke, maar ook de minder sterke punten van jou als ondernemer en van je bedrijf. Daarna stellen we een actieplan op om verder succesvol te kunnen ondernemen. Dankzij ons team van deskundigen, kunnen we een sterk individueel begeleidingstraject opstellen. De gemiddelde doorlooptijd duurt 3 à 4 maanden, wat maakt dat je de actiepunten snel kan uitvoeren’, aldus de hoogleraar.

Over het Genootschap

Het Genootschap voor de Bakkerij heeft het initiatief voor deze pilot genomen vanuit de visie een podium te bieden aan mensen in de bakkerij om kennis te delen, visie te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan de ingezette groei en ontwikkeling van de sector.

De organisatie bestaat 79 jaar. Het initiatief (1939) voor de oprichting kwam van een groep bakkerijleraren die met elkaar kennis wilden delen over de ontwikkeling van de bakkerijsector.

Genootschap: ‘Belgisch onderzoek kan ook Nederlandse bakkers helpen’

Genootschap: ‘Belgisch onderzoek kan ook Nederlandse bakkers helpen’

 

Reageer op dit artikel