nieuws

Aantal bakkerswinkels in 10 jaar tijd stabiel

Nieuws 1431

Het aantal verkooppunten van brood en banket is tussen begin 2008 en 2017 nagenoeg gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Aantal bakkerswinkels in 10 jaar tijd stabiel
Foto: Koos Groenewold

In totaal is het aantal winkels in de Nederlandse foodsector met 1,5 procent toegenomen tot 19.000 vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. De grootste toename is toe te schrijven aan supermarkten, waarvan het aantal in 10 jaar tijd  met 3,2 procent toenam naar 6.000.

Grote mutaties zichtbaar

Het aantal speciaalzaken is in 10 jaar tijd met 0,8 procent toegenomen tot 13.000. Per branche zijn bij de speciaalzaken wel grote mutaties zichtbaar. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent).

Snelle groeiers

De snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe.

Op het totaal nam het aantal brood- en banketverkooppunten in 10 jaar tijd met 10 af, waarmee de sector een redelijk stabiele positie inneemt.

Supermarkten motor achter omzetgroei

De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt overigens wel bijna geheel voor

Foto: Distifood

rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam.

Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21 procent (6,0 procent meer volume), terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11 procent aan omzet en bijna 25 procent aan volume verloren.

Lees ook: Cijfers & Trends 2016: ondernemer moet blijven bewegen

Foto's

Reageer op dit artikel