nieuws

De Tweede Jeugd geeft restbrood tweede leven

Nieuws 2432

De Tweede Jeugd geeft overgebleven brood een tweede leven. De onderneming in Amsterdam  verwerkt de reststroom van bakkers, onder andere van de winkels van Bbrood,  tot tosti’s, croutons en broodsoldaatjes.

De Tweede Jeugd geeft restbrood tweede leven

De Tweede Jeugd is een samenwerking tussen voormalig chefs Benjamin Namane en Manuel Oostveen. Die mondde uit in een voormalige broodoutlet in Amsterdam-West en tegenwoordig in een tostibar op de NDSM in Amsterdam.

In de tostibar maken en verkopen de beide ondernemers dik gesneden tosti’s van vloerbrood die ze tevens terugleveren aan de bakkers en aan horecazaken. Ze maken daarnaast croutons en crostini die net als de tosti’s binnenkort ook verkrijgbaar zijn in de retail.

Elf winkels van Bbrood

Er komt op dit moment restbrood binnen van elf bakkerswinkels van Bbrood. ‘Maar nog zeker niet al hun grootbrood wordt hier verwerkt. Het is de eerste doelstelling van de onderneming om al dit brood te verwerken tot nieuwe producten”, vertelt Benjamin Namane. ‘’Het is een schatting, maar we verwerken nu ongeveer 250 grote broden per week”.

Parool kiest lekkerste tosti

De tosti van De Tweede Jeugd werd het afgelopen jaar in Het Parool verkozen als lekkerste van Amsterdam. ‘We maken tosti’s met Kimchi, paddestoelenstoof met rucola en manchego, wild zwijnham met uiencompote en pom tayer met kousenbandchutney. Het meeste komt uit eigen keuken en de ingrediënten zijn zoveel mogelijk van biologische oorsprong’, vertelt de bakker.

De Tweede Jeugd is een van de achttien ondernemers die deel uitmaken van het platform Verspilling is Verrukkelijk. Het nieuwe platform dat vorige week samen met MVO Nederland werd gelanceerd, biedt oplossingen voor voedselverspilling. In Nederland worden zo’n 180.000 broden per dag niet verkocht. Het merendeel van die bijna dagverse broden verdwijnt direct in de container.

In de supermarkt

Morgen opent bij Jumbo in Wageningen het eerste schap met producten van Verspilling is Verrukkelijk. Daarna volgen Plus in Maarn, Albert Heijn Food Plaza in Amsterdam en  Albert Heijn XL in Purmerend. Tegen het eind van het jaar wil Verspilling is Verrukkelijk een gezamenlijk eindejaars geschenkpakket brengen. Het assortiment zal bestaan uit onder meer soepen, ketchups, appeldranken, tosti’s en conserven.

Later dit jaar komen meer producten van deelnemers aan het platform op de markt. Ze staan dan niet alleen in een speciaal Verspillen is Verrukkelijk schap in de supermarkt, maar zijn ook bij restaurants en bedrijfsrestaurants te vinden. Tot nu zijn er soepen van kromme groenten (Kromkommer), bier van oud brood (Instock), jams, snacks en bier op de markt, gemaakt van ingrediënten die zouden worden weggegooid of opnieuw verwerkt tot diervoeder of biogas.

Bijdrage aan Taskforce

Het nieuwe platform levert met de producten een bijdrage aan het streven van de Taskforce Circular Economy in Food om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen in Nederland.

Het platform is opgezet door Kromkommer, Instock, Potverdorie!, GRO Mushrooms, BeeBlue, Soupalicious, ThijsTea, de Verspillingsfabriek, Coco Conserven, Betuwse Krenkelaar, Yespers, De Lekkere Man, The Ketchup Project, De Tweede Jeugd, De Bokkenbunker, Glorious Bastards, Twisted, AND Cheesetrade en MVO Nederland.

Lees ook: De Stokers maken jenever van retourbrood

Reageer op dit artikel