nieuws

Campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ start met tv-commercial

Nieuws 1904

De campage ‘Brood. Goed verhaal.’ gaat vandaag van start met een tv-commercial. De 3-jarige campagne moet de broodconsumptie in Nederland en België op peil houden. BN’ers brengen een ode aan brood in online-video’s.

Campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ start met tv-commercial

De campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ wordt afgetrapt met een televisiecommercial die een ode brengt aan brood. Een aantal bekende Nederlanders heeft daarnaast een eigen ode geschreven. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood.

Op 300 plekken in Nederland worden gedurende het jaar tastings georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De odes en de locaties van de tastings zijn te vinden op www.broodgoedverhaal.nl.

Ode aan brood

Brood. Goed verhaal. is een ode aan brood, vertelt David de Bruijn, communicatiemanager bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). ‘De campagne vertelt over de rijkdom van brood. Niet gek als je de broodconsumptie in ons land bekijkt. Al eeuwenlang heeft brood een prominente plek in de Westerse eetcultuur. Dagelijks eten we gemiddeld 4 boterhammen per persoon. Brood verdient die extra aandacht!’

4 sneetjes brood

Op dit moment eet de Nederlander gemiddeld 4 sneetjes brood per dag. Dit getal omvat al het brood dat zowel thuis als buitenshuis gegeten wordt. De volkorenboterham is met 38% de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.

Lekker, veelzijdig, makkelijk en voedzaam

Dat brood al zo lang onderdeel uitmaakt van onze eetcultuur komt mede omdat Nederlanders verzot zijn op de geur en smaak van brood. Tegelijk is brood ook een veelzijdig en makkelijk product vanwege de vele soorten en momenten waarop het gegeten kan worden. Daarbij bevat brood belangrijke voedingsstoffen en bouwstoffen die we in het dagelijkse leven nodig hebben.

Brood uit Europa

Geen continent biedt zo’n grote keur aan broodsoorten als in Europa, blijkt uit onderzoek*. Vele Europese broodsoorten zoals croissants, baguettes en kaiserbrötchen zijn stevig geïntegreerd in onze eetcultuur. Toch verschenen er de afgelopen jaren nogal eens negatieve en tegenstrijdige verhalen over dit mooie product. De Bruijn: ‘De campagne, mede gefinancierd met steun van de Europese Unie, vertelt een eerlijk verhaal over brood via een mix aan media-inspanningen en activiteiten in het land.’

Betrouwbare informatie

Brood. Goed verhaal. is een meerjarenprogramma. *Alle informatie over brood en gezondheid binnen de campagne is afkomstig uit wetenschappelijke bronnen en voldoet aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Op deze manier voldoet de bakkerijsector aan de groeiende vraag van de consument naar betrouwbare informatie rondom voeding en gezondheid.

Lees ook: EU financiert campagne ‘Brood. Goed verhaal’

 

Campagne samen met België

De campagne Brood. Goed verhaal. is een initiatief van de Nederlandse en Belgische bakkerijsector. Namens Nederland participeren hierin de volgende partijen: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen (Nebafa). Namens België participeren de Federatie voor grote bakkerijbedrijven (FBGG), de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders (UNIFA), de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens deze partijen het campagneplan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.
Reageer op dit artikel