nieuws

Reclame Code Commissie tikt Lidl op vingers voor broodreclame

Nieuws 1132

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Lidl op de vingers getikt voor de broodreclame met George Baker. De tv-commercial is misleidend omdat deze suggereert dat ‘5 broodjes voor € 1’ voor alle broodjes geldt, terwijl dat niet zo is.

Reclame Code Commissie tikt Lidl op vingers voor broodreclame

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Lidl op de vingers getikt omdat de suggestie dat de aanbieding van ‘5 broodjes voor €1’ voor alle broodjes geldt, terwijl dat niet zo is. In de omstreden tv-commercial is te zien hoe zanger George Baker een bruine papieren zak uit zijn binnenzak haalt en deze vult met verschillende broodjes.

Intussen is de melodie van de hit ‘Little Green Bag’ te horen met de volgende tekst: ‘Putting bread, in a bag, in Lidl brown bag. It’s so fresh, for little cash, and they bake it all day. Rolls and buns, fresh croissants and cinnamon bread. Chocolate bread, pistolet and olive baguette. Sausage roll, tiger ball, they’re baking it all.’

5 broodjes voor maar €1

Daarna zegt George Baker in de camera, terwijl hij bij de kassa staat: ‘Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn brood niet zelf. Zeker niet voor dat geld.’ Vervolgens verschijnen 5 broodjes in beeld, een opvallend oranje banner met de tekst ‘5 broodjes €1,- Alle combinaties mogelijk’ en een afbeelding van de (bruine) broodzak. De voice-over zegt: ‘Let op uw deurmat, want met de Lidl brown bag krijgt u nu 5 broodjes voor maar €1.’

Eind van de commercial

In de winkel blijkt de actie slechts te gelden voor 4 broodsoorten. Een indiener van een klacht bij de RCC stelt dat aan het eind van de commercial ook slechts 4 soorten zichtbaar zijn, maar dat beeld verandert zo snel, dat het lijkt of het steeds 5 verschillende broodsoorten zijn en de aanbieding ‘5 broodjes voor € 1’ voor alle broodsoorten geldt. De klaagster vindt de commercial misleidend, omdat daarin ten onrechte gesuggereerd zou worden dat de aanbieding 5 broodjes voor €1 voor alle broodsoorten in het assortiment van Lidl geldt, terwijl het aanbod in werkelijkheid voor slechts een deel van het assortiment geldt.

Verweer van Lidl

Lidl stelt hier – kort gezegd – tegenover dat het publiek zal begrijpen dat de commercial uit twee delen bestaat, waarbij het eerste deel van de commercial een humoristisch bedoelde (algemene) opsomming betreft, en het tweede deel specifieke informatie over de prijsactie bevat, meer in het bijzonder dat het hier een actie voor 4 broodsoorten betreft.

9 getoonde broodvarianten

Maar de RCC oordeelt dat de gemiddelde consument de commercial als een geheel zal opvatten en om die reden verwacht dat hij of zij alle daarvoor in de commercial getoonde 9 broodvarianten in de Brown Bag kan doen en (in de actieweek) voor 5 stuks €1,- betaalt. Nu dat niet het geval blijkt te zijn en de actie kennelijk voor slechts 4 broodsoorten geldt, is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Reclame Code Commissie vindt de reclame misleidend en beveelt Lidl aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Reageer op dit artikel