nieuws

Stijgende roomboterprijs slaat deuk in marges

Nieuws

De prijs van roomboter is de afgelopen 3 jaar gemiddeld met 2 procent per jaar gestegen. Hieraan liggen een aantal oorzaken ten grondslag. Gevolg is dat er een deuk wordt geslagen in de marges van producenten, meldt de Rabobank.

Stijgende roomboterprijs slaat deuk in marges
De prijs van roomboter stijgt steeds verder. Foto: Jaws

De oplopende roomboterprijs is in eerste instantie een gevolg van een stijgende vraag. De hang van de consument naar ‘natuurlijke’ ingrediënten en de minder goede pers voor margarine betekenen dat de vraag naar boter de afgelopen 3 jaar gemiddeld zo’n 2 procent per jaar is gestegen.

Prijsexplosie

Het gaat te ver om de prijsexplosie volledig aan de vraaggroei toe te schrijven. De oude boerenwijsheid zegt niet voor niets dat de beste remedie tegen hoge prijzen wordt gevormd door hoge prijzen. Op deze prijsniveaus zou je verwachten dat er een aanbodreactie komt maar in tegenstelling tot de afgelopen jaren hapert dat mechanisme nu.

Vier obstakels

Er zijn vier obstakels waardoor het aanbod de vraag in Europa momenteel niet bijhoudt:

1. Relatief weinig melkaanbod – De inspanningen van de EU om melkproductie te verlagen hebben tot een lager aanbod in Duitsland en Frankrijk geleid. De totale Europese melkproductie stijgt naar verwachting niet meer dan 0,5 procent dit jaar.
2. Gebrek aan vraag naar mager melkpoeder – Rauwe melk kan worden verwerkt in verschillende producten. De belangrijkste combinaties zijn roomboter/magermelkpoeder of kaas/wei. Het aanbod van roomboter is dus niet alleen afhankelijk van de roomboterprijs. Terwijl de roomboterprijs de lucht in is geschoten, blijft de mager melkpoederprijs op een laag prijsniveau liggen. Verwerkers kiezen er dus voor om kaas en wei te produceren.
3. Infrastructuur gericht op kaas – De keuze voor de verwerking van kaas in plaats van boter en mager melkpoeder is ook ingegeven door de infrastructuur van de verwerkers. Zeker in Nederland is die vooral gericht op kaas.
4. Beperkte importmogelijkheden – Door invoerrechten en het smaakverschil tussen de roomboter die we in Europa gebruiken en de boter uit andere landen biedt de import van meer boter geen soelaas.

Grote voorraad melkpoeder

Daarbij heeft de EU de afgelopen jaren door prijsondersteunende maatregelen een enorme interventie-voorraad aan magermelkpoeder opgebouwd. Zolang deze voorraad boven de markt hangt, zal de mager melkpoederprijs lastig de weg omhoog vinden. Als de EU besluit de interventiemaatregelen op te schorten, zal dat tot meer aanbod van mager melkpoeder leiden, wat niet bevorderlijk is voor de prijs. Weinig goed nieuws dus voor het boteraanbod, niet alleen ten aanzien van de prijs, maar mogelijk zelfs op volumeniveau. Pas als het Nieuw-Zeelandse melkseizoen 2017-18 succesvol blijkt en/of de EU haar voorraden tegen een nette prijs weet te slijten, komt er wat lucht in het boteraanbod.

Alles behalve een ‘piece of cake’

Niet alle koekjes worden gemaakt van roomboter, dus de hogere roomboterprijs heeft niet voor alle koekjesproducenten dezelfde impact. Bij gebruik van roomboter vormt het vaak een grote component van de kostprijs. Bij roombotercake, eierwafels of stroopwafels kan roomboter zomaar 15 tot 20 procent van de totale kostprijs vertegenwoordigen. Op basis van 2016-prijsniveaus dus!

In de afgelopen 6 maanden is de roomboterprijs meer dan verdubbeld ten opzichte van 2016. Dat krijgt de roomboterkoekjesbakker volledig op zijn of haar bordje. De roomboter vervangen door margarine of palmolie is gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker als de smaak constant moet blijven. Aangezien inkoopcontracten typisch zo’n 3 tot 6 maanden dekken, gaat de prijsexplosie komend halfjaar echt pijn doen.

Enige uitweg

Gemiddeld draait de Europese koekjesindustrie een operationele marge van rond de 6 procent. Niets doen is dus ook geen optie. Aankloppen bij de supermarkten om te vragen om hogere consumentenprijzen lijkt de enige uitweg. Maar zelfs daar zitten haken en ogen aan. Blijft de consument kiezen voor roomboterproducten als het prijsverschil met niet-roomboterproducten op het koekschap groeit?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels