nieuws

Unilever ziet ijsverkoop stijgen

Nieuws 624

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever zag de verkopen bij de ijsmerken Ben & Jerry’s en Magnum in het tweede kwartaal flink oplopen dankzij het warme voorjaarsweer. De verkoop van de margarinetak loopt vertraging op.

Unilever ziet ijsverkoop stijgen

Het warme weer deed de ijsverkopen van het concern goed. Verder hadden prijsverhogingen een positief effect op de omzet van Unilever.

Omzet €14,4 miljard

Unilever behaalde in het tweede kwartaal een omzet van €14,4 miljard. Dat komt neer op een groei van 3 procent, wat een fractie sterker is dan in het eerste kwartaal. Daarmee doet Unilever het ook beter dan de markt, die volgens financieel topman Graeme Pitkethly met 2 procent is gegroeid.

Nettowinst liep flink op

Over de gehele eerste jaarhelft kwamen de opbrengsten uit op €27,7 miljard, en liep de nettowinst met dik 22 procent op naar €3,3 miljard. Die groei werd behaald ondanks erg lastige omstandigheden in een aantal belangrijke markten, met name Brazilië, India en Indonesië, zei Pitkethly.

‘Europese consument blijft terughoudend’

Ook in Europa blijft de consument volgens het concern terughoudend. Desondanks groeide de ijsverkoop, mede dankzij het warme voorjaar, met dubbele cijfers. ‘Het ijsseizoen is goed begonnen’, constateerde Pitkethly. Maar ook de nieuwe babylijn van huidverzorgingsmerk Dove zorgde voor een positieve impuls. Die lijn is inmiddels in negentien landen te koop.

Verkoop margarinetak ‘gecompliceerd’

De eerder dit jaar aangekondigde verkoop van de margarinetak vordert minder snel dan gedacht. Het bedrijf verwacht nu voor het einde van het jaar het veilingproces te beginnen. Eerder zei het dat tegen die tijd al een koper bekend zou moeten zijn. De ontvlechting van de margarinetak, een van de oudste activiteiten van Unilever, blijkt evenwel wel ‘een zeer gecompliceerde klus’.

Unilever rekent op versnelde omzetgroei

Voor de tweede jaarhelft gaat Unilever uit van een versnelling van de omzetgroei. Daarbij rekent het bedrijf erop dat de introductie van nieuwe producten en hogere investeringen in onder meer marketing hun vruchten zullen afwerpen.

Reageer op dit artikel